Saturday 31 December 2011

Kem Bina Insan Cemerlang MARSAH

alhamdulillah ..


Bertempat di Teluk Gorek ,Mersing Johor.








Selesai sudah kem bina insan cemerlang (bic),terima kasih kepada pihak MARSAH kerana memberi kami peluang untuk menyertai kem tersebut . Walaupun penat ,tapi serba sedikit memberi kami satu pengalaman dan peluang yang tidak dapat dilupakan , insya allah (^-^)

Kepada sahabat-sahabat Tahfiz sekalian , memori itu insya allah akan diingat selamanya.
Aktiviti yang penuh sepanjang hari tidak memutuskan semangat kami untuk meneruskan aktiviti ,malah makin bersemangat. Kami terpaksa memasak sendiri , walaupun penat tapi tetap meneruskan usaha memasak,mengemas. Alhamdulillah berkat kerjasama antara banin dan banat,akhirnya berjalan dengan lancar.

Bilangan peserta bic yang hanya tidak mencecah 60 orang itu mampu memecahkan kesunyian malam dan bunyi ombak .Kekecohan suasana yang berlaku amatlah dirindui.Namun dalam kegembiraan tetap terselit kesidiahan sebagai tanda Allah ingin menguji hati hambaNya.Ya Allah tabahkanlah hati hambaMu ini.Amien.

Banyak aktiviti -aktiviti yang menarik ,antaranya abseling,berkayak dekat tengah-tengah laut,jungle trekking.Alhamdulillah ,dalam banyak -banyak kem ,inilah kem yang saya rasakan paling best. Alhamdulillah semua aktiviti ,saya dapat sertai dengan baik.

Antara perkara yang saya rasakan amat terkesan dekat hati,cuba bayangkan macam manalah seorang isteri yang berkerjaya nak menguruskan rumah ,dalam masa yang sama nak memasak dan uruskan anak-anak. Balik kerja dah kena siapkan makanan, penat yang dirasakan tolak tepi je, dah tak pikir pon pasal penat , tetapi yang penting tanggungjawab yang digalas. Dalam kem berkenaan kami seolah-olah dilatih macam mana nak menguruskan diri seperti kehidupan orang yang sudah berkeluarga.Terima kasih kepada ahli kumpulan yang ,menjayakan dengan baik segala aktiviti yang ditugaskan. Kenangan dengan kawan -kawan sekalian tidak akan dapat dilupakan. Terima kasih juga kepada ahli kumpulan banin yang amat memahami kami, dan memang rajin membantu banat.

Selain itu juga ,kem ini dapat mengeratkan lagi hubungan sesama pelajar tahfiz dan hubungan dengan
pensyarah dan staf-staf marsah.Terima kasih tidak terhingga kepada ustaz Rosli bin Bahari,ustaz Syafie,Ustazah Intan ,Cik Fazliy ,Cik Ahmad dan Kak Fiza yang banyak membantu kumpulan saya "DIN".

Simbolik daripada nama ini adalah berasal dari perkataan Thailand yang bermaksud Tanah. Nama yang dipilih secara spontan ,kebetulan dalam kumpulan ada seorang ahli kumpulan yang berasal dari Thailand.So,terus je ambil nama berkenaan ,sebab yang utama nama kumpulan mestilah bermula dari abjad D.Satu lagi yang menarik kat kumpulan saya ni,trade mark ..hehe kuat ,semangat  dan mampu menggerunkan kumpulan lain, dan yang paling penting senua orang terkejut dan nak dengar lagi. " DIN , what is your profesion??? hu,hu,hu"
Pada mulanya segan nak buat ,tapi bila tengok muke ustaz Rosli selaku fasilitator senyum ,terus bersemangat nak buat.Simple, tapi menarik.=)

Saya pasti akan merindui rakan seperjuangan tahfiz ,doakan agar hari-hati kita bertaut dengan al-Quran.Amin.Insya Allah bagi rakan sem 6 Tahfiz ,kita akan bertemu lagi di Program Bakti Siswa yang bertempat di Kota Tinggi pada 9-16/4 2012 . Tinggal lagi dua bulan untuk meneruskan perjuangan di MARSAH.Boleh tak,tak nak keluar dari MARSAH lagi. hehe. Rasa sayang sangat nak menginggalkan MARSAH,kenangan bersama kawan-kawan dan ustaz , ustazah memang tidak boleh dilupakan. Terima kasih semua. =)

.....................................................................Alhamdulillah.........................................................................


3 comments:

  1. kesimpulan yg cukup mantap..tahniah..
    kota tinggi kt mana?
    smog kita semua menjadi hamba allah yg sentiasa bersyukur ats kurniaan allah..
    "maka nikmat tuhanmu yg manakah yg kamu dustakn?"
    (al-Rahman ; 16)

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca (^-^)

Ads Inside Post