DEFINISI EPISTEMOLOGI ISLAM
Epistemologi menurut Barat iaitu kebenaran
itu haya berpusat pada manusai sebagai makhluk yang menetukan kebenaran sesuatu
perkara. Epistemologi berasal daripada bahasa Yunani episteme bererti pengetahuan dan logia yang
bererti ilmu. Epistemologi merupakan
kata pinjaman daripada bahasa Inggeris " epistemology' yang berasal dan
gabungan dua perkataan Greek iaitu 'episteme' yang bermaksud pengetahuan dan logos yang bermaksud ilmu,
sains, kajian, teori dan perbincangan.
Epistemologi
Islam pula merupakan salah satu cabang utama falsafah membincangkan tentang
hakikat, makna, kandungan, sumber dan proses ilmu. Selain itu epistemologi juga
membawa erti "kajian tentang ilmu pengetahuan'" Runes (1976)
DEFINISI ILMU
Perkataan ilmu berasal daripada bahasa Arab علم iaitu pengetahuan. Dalam bahasa inggeris
disebut science yang berasal daripada bahasa Latin scientia yang bererti ilmu. Kamus
al-Munjid mendefinisikan ilmu sebagai memperolehi pengetahuan tentang sesuatu dengan
sebenar-benar atau mengetahui sesuatu perkara berdasarkan keyakinan dan
pengetahuan. Ilmu juga salah satu daripada sifat Allah. Al Alim iaitu yang
mengetahui juga salah satu daripada sembilan puluh sembilan nama Allah yang mulia (al-asma
al-husna). Ilmu juga sebahagian zat Allah s.w.t . dengan perkataan lain bagi
Allah mengadakan sesuatu adalah mengetahui tentang sesuatu. Jadi Allah s.w.t
adalah pemilik segala ilmu.
Oleh itu,
terminologi adalah sesuatu istilah yang digunakan secara lebih khusus mengikut
perbicaraan yang dibahaskan. Dengan itu, dapat dijelaskan bahawa istilah ilmu
yang dikehendaki disini ialah ilmu al-Quran / ilmu wahyu / ilmu tanzil
ialah suatu bidang ilmu yang diteliti mengikut pandangan al-Quran. (al -Ahwani,
1991: Yahya dan Azhar 2007).
DEFINISI SOPHIST
Golongan Sophist berpendapat bahawa agama
adalah satu ciptaan golongan tertentu untuk kepentingan mereka sendiri. Syed
Muhammad Naquib al-Attas membahagikan golongan Sophist kepada tiga ketompok
iaitu yang pertama adalah Al- la Adriyyah atau gnostic, la merupakan golongan
yang mengatakan tidak tahu dan meragu-ragu terhadap sesuatu hingga menolak
kemungkinan ilmu pengetahuan. Kedua, Al-indiyyah ialah terdiri daripada mereka
yang bersikap subjektif di mana kelompok ini menerima kemungkinan ilmu
pengetahuan akan tetapi menolak matlamat ilmu pengetahuan dan kebenaran.
Ketiga, Al-inadiyyah merupakan kelompok yang keras kepala yang menafikan segala
hakikat sesuatu dan menganggap hakikat itu sebagai fantasi dan khayalan
semata-mata. Ketiga-tiga golongan ini secara asasnva bersikap skeptic dalam
memperoleh imu dan hakikat sesuatu.
RUJUKAN
1. YAHAYA
JUSOH (2012) et. Al. FALSAFAH ILMU DALAM AL QURAN ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI DAN
AKSIOLOGI, JOHOR BAHRU : UTM SKUDAI
2. BASRI
HUSIN (2010). BEBERAPA ASPEK EPISTEMOLOGI : KONSEP, TABIAT, SUMBER -SUMBER ILMU
DALAM TRADISI ISLAM, UM
3. WAN
MOHD NOR WAN DAUD (2009) KERANGKA KOMPREHENSIF PEMIKIRAN MELAYU ADAB KE-17 MASIHI
BERDASARKAN MANUSKRIP DURR AL FARAID KARANGAN SHEIKH NARUDIN AL –RANIRI .
4. SYED
MUHAMMAD DAWILAH (1993), DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA . EPISTEMOLOGI ISLAM TEORI
ILMU DALAM AL-QURAN
No comments:
Post a Comment
terima kasih sudi baca (^-^)