OLEH: SAR MASTURA BINTI ABDUL RAHMAN
1.0 PANDANGAN SOSIOLOGI DARI SUDUT PANDANGAN IBNU KHALDUN
1.0 PANDANGAN SOSIOLOGI DARI SUDUT PANDANGAN IBNU KHALDUN
Ibnu Khaldun merupakan tokoh sosiologi Islam. Antara
karya agung Ibnu Khaldun yang membicarakan tentang kemasyarakatan adalah
Mukaddimah Ibnu Khaldun yang mengupas mengenai teori ketamadunan yang kini
menjadi bahan rujukan ilmuan Islam dan Barat.
Antara pemikiran Ibnu Khaldun adalah teori
kemasyarakatan. Menurut beliau sebelum mengkaji lebih lanjut mengenai sesuatu
masyarakat, kita perlu memahami manusia dan perbezaannya daripada hidupan lain.
Manusia diangkat tinggi martabatnya berbanding makhuk sekelilingnya kerana
boleh berfikir dan menimba pelbagai ilmu sains serta ilmu seni. Kedua, manusia
mempunyai kemahiran memerintah yang memberi peluang untuk menyediakna
perlindungan serta mempertahankan keselamatan diri.
Ketiga, manusia dapat bekerjasama melalui pelbagai
bentuk dan acara dalam menjalani kehidupan seperti kerjasama dalam institusi
kekeluargaan , anak sentiasa membantu ibu bapa. Seterusnya, ia berkembang kepada kerjasama
anatara kaum yang akhirnya mewujudkan ciri keempat manusia yang dinamakan oleh
Ibnu khaldun sebagai tamadun. Manusia memerlukan tamadun untuk memenuhi
keperluan hidup mereka.
Ini termasuk tempat tinggal yang selesa di bandar dan
kawan sebagai menemani hidup supaya tidak kesunyian. Semua ciri ini membezakan
manusia dengan makhluk alain menurut pengamatan Ibnu Khaldun. Apabila memahami
manusia, barulah kita beralih kepada pengkajian bagaimana individu dapat
membina jati diri serta mempelajari budaya memalui pengalaman hidup dalam
masyarakat.
Individu tidak boleh hidup dengan mengasingkan diri
daripada masyarakat. Ibnu khaldun menceritakan mengenai seorang kanak –kanak
yang dikurung oleh bapanya sejak lahir. Walaupun mempnyai pengetahuan luar
melalui penceritaan bapanya, budak itu masih tidak mampu membayangkan dan
mengimaginasikan apa yang diceritakan itu. Pengasingan daripada dunia luar itu
membuatkan kanak-kanak itu tiada pengalaman berjumpa dan hidup dalam masyarakat
sehingga membantutkan daya fikiran mereka. Oleh itu hidup bermasyarakat amat
penting.
Menurut Ibnu Khaldun juga, beberapa faktor yang
penting dalam mengumpul pengetahuan mengenai masyarakat adalah ilmu, ilmu adalah ramuan paling asas bagi perkembangan
minda manusia, terutama mengenai alam. Manusia pada asalnya jahil dan mempunyai
minda yang kosong ataupun dipanggil tabula rasa mengikut Ibnu Khaldun.
Kemudian, hasil usaha menimba ilmu pengetahuan,
seseorang menjadi insan yang sempurna akal fikiran dalam menjalani kehidupan
bermasyarakat. Ilmu pengetahuan dimantapkan dengan faktor kedua iaitu nilai
murni keagamaan yang mewujudkan pembangunan jati diri yang baik.
Pembangunan insan berlandaskan agama ini perlu diserapkan
ke dalam personaliti individu. Proses ini dapat dilaksanakan oleh ejen yang
ketiga iaitu institusi keluarga. Keluarga memainkan peranan yang penting dalam
menggerakkan intitusi keluarga, begitu juga golongan tua dan guru juga
berperanan menjadi ejen bagi membantu menerapkan nilai-nilai murni.
Ibnu Khaldun turut memandang penting akan penguasaan bahasa
sebagai medium asas untuk berkomunikasi dengan masyarakat. Bahkan muzik turut
ejen sosialisasi yang terakhir bagi mengeratkan hubungan sesama manusia.[1]
2.0 PANDANGAN
SOSIOLOGI DARIPADA SUDUT PANDANGAN BARAT
Perkataan SosiologI mula digunakan oleh ahli sains
sosial Perancis iaitu Aguste Comte
daripada 1798 sehingga 1857.
Berasal daripada perkataan latin iaitu sosio, sosio
bermaksud berkongsi. Beberapa takrifan telah diberi oleh ahli sosiologi tentang
bidang disiplin yang baru ini. Neil J.
Smelser mentakrifkan sosiologi adalah
kajian sainstifik tentang masyarakat dan
hubungan sosialnya. Manakala De Fluer dan De Antonio, mentakrifkan sebagai
percubaan meneliti tingkah laku manusia secara sistematik. Ia bertujuan meramal tingkah laku tersebut dan berbuat
sesuatu tentangnya.
Manakala menurut Prof. Soediman,
sosiologi adalah ilmu pengetahuan yang mempelajari mengenai gejala- gejala
dalam pergaulan manusia . Walau apa pun takrifan yang
diberiakn, namun sosiologi adalah berkaitan dengan interaksi sosial budaya,
stratifikasi , birokrasi, populasi, peranan jantina, umur, tingkah laku,
ekologi, politik dan kuasa minda dan norma
pembangunan dan jenayah.
Pertubuhan sosiologi Amerika
mengatakan bahawa pembelajaran tentang
kehidupan sosial serta kesan dan akibat
sosial terhadap tingkah laku manusia.
siologi meruapakan satu bidang baru jika dibandingkan dengan lain lain
bidang sosial. Sosiologi juga bukan bidang sains fizikal atau sebahagian
daripada bidang kemanusiaan , ia terletak ditengah-tengah antara sains
kemanusiaan dan sains fizikal. Konsep ini dapat digambarkan seperti berikut:
Manusia, sosiologi dan fizikal.[2]
Selain
itu juga Horton berpendapat bahawa (Horton, 1987) , sosiologi adalah suatu
ilmu adalah suatu bentuk pengetahuan
yang tersusun dan diuji melalui suatu penetilian ilmiah. Maka dapatlah
dirumuskan bahawa sosiologi adalah suatu ilmu sejauh mana ilmu sosiologi
mengembangkan suatu bentuk pengetahuan yang tersusun dan teruji yang disasarkan
oleh penelitian ilmiah. Sosiologi adalah mendasarkan sesuatu kepada bukti
bukannya hanya mitos, dongeng dan angan angan.[3]
Menurut
(Schaefer, 2008) , sosiologi adalah kajian saintifik
terhadap tingkah laku sosial dan kumpulan manusia. Fokus utamanya adalah dalam
menjayakan hubungan antara sikap dan tingkah laku manusia dan bagaimana
masyarakat dibina dan perubahannya.[4]
3.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, Ibnu Khaldun merupakan tokoh sosiologi
Islam yang menjadi rujukan ilmuan Islam dan Barat. Ibnu Khaldun menengahkan
teori ketamadunan, bagi menjayakan teori berkenaan adalah dengan mengkaji dan
memahami manusia. Ilmu pengetahuan dan nilai murni yang baik dalam agama merupakan faktor yang penting dalam mengumpul
maklumat mengenai masyarakat adalah ilmu.
Manakala, daripada sudut pandangan Barat pula adalah secara
keseluruhannya sosiologi adalah merupakan satu bidang mengkaji kehidupan masyarakat tanpa meletakkan ilmu pengetahuan
dan nilai murni agama sebagai asas mengumpulkan maklumat.
[1] http://blogtraditionalislam.wordpress.com/2009/05/11
, teori -masyarakat-inbu-khaldun-jadi-rujukan-barat, diakses pada jam 10.28 am , 24 Sept 2013.
[2]Rohana
Yusuf (2006), Asas
Sains Sosial dari Perpektif Sosiologi. Ampang, Selangor: Dawana sdn. bhd,
[3] Horton, P. B. (1987). Sosiologi. Jakarta:
Erlangga.
[4]
Schaefer, R.
T. (2008). Sociology Matters. New York: McGraw-Hill
RUJUKAN
BUKU
Horton, P. B. (1987). Sosiologi. Jakarta: Erlangga.
Rohana Yusuf (2006). Asas Sains Sosial dari Perpektif Sosiologi. Ampang, Selangor: Dawana sdn. bhd.
Schaefer, R. T. (2008). Sociology Matters. New York: McGraw-Hill.
ENTERNET
http://blogtraditionalislam.wordpress.com/2009/05/11teori -masyarakat-inbu-khaldun-jadi-rujukan-barat diakses pada jam 10.28 am , 24 Sept 2013
No comments:
Post a Comment
terima kasih sudi baca (^-^)