Saturday 3 December 2011

HADIS 37:KEADILAN ALLAH,KURNIA DAN KUASA

OLEH: SAR MASTURA BINTI ABDUL RAHMAN

HADIS 37:KEADILAN ALLAH,KURNIA DAN KUASA
عن ابن عباس رضي الله عنهما، عن رسول الله فيما يرويه عن ربه تبارك وتعالى، قال  
  إن الله تعالى كتب الحسنات والسيئات، ثم بين ذلك، فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة، وإن هم بها فعملها كتبها الله تعالى عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة، وإن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة، وإن هم بها فعملها كتبها الله عنده سيئة واحدة  
[رواه البخاري:6491، ومسلم:131 في صحيحيهما بهذه الحروف].
Dari ibnu Abbas Radhiallahu anhuma dari Rasulullah SAW ,beliau meriwayatkan wahyu dari Allah SWT katanya:
“sungguhnya Allah telah menetapkan kebaikan dan segala kejahatan kemudian ia terangkan yang demikian itu.Maka barangsiapa yang bercita-cita dengan  kebaikan ,kemudian ia tidak mengerjakannya,Allah tuliskan kebaikan itu (sebagai balasan) disisinya sebanyak sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus ratus kali ganda hingga sampai beberapa kali limpat gandanya banyaknya.Dan jika dia bercita-cita dengan satu kejahatan ,kemudian dia tidak mengerjakannya, Allah tuliskannya satu kebaikan yang sempurna.Dan jika dia bercita-cita dengannya lalu dia mengerjakannya,Allah tuliskan kejahatan itu dengan balasan satu sahaja kejahatan.”
(diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih kedunya dengan lafaz-lafaz ini)


Dalam hadis Qudsi terdapat khabar baik yang agung,harapan yang besar akan kurniaan Allah yang luas sera rahmatNya yang melimpah dan meliputi segala sesuatu.
Hadis ini membangkitkan harapan dalam hati ,mendorong untuk bekerja keras do bawah penguasaan Allah,serta di bawah keadilan dan kelembutanNya.

Amalan Kebaikan
Setiap amal kebaikan yang dikerjakan oleh setiap muslim akan diberi pahala ganjaran sepuluh kali ganda.Sebaimana firman Allah SWT:
Ertinya:
‘‘Barangsiapa melakukan satu kebaikan maka untuknya sepuluh kali ganda seumpanya…’’
(Al-An’am:160)
Setiap ganjaran pahala sepuluh kali ganda itu adalah dengan izinNya.sebaimana firman Allah SWT:
Ertinya:
‘‘Perumpaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkah hartanya di jalan allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuh tujuh butir,pada tiap-tiap butir seratus biji.Allah melipat gandakan ganjaran bagi siapa yang Dia kehendaki.Dan maha luas lagi maha Mengetahui’’
(Al-Baqarah:261)
Telah diriwayatkan oleh Muslim daripada Ibnu Mas’ud r.a katanya: ‘‘Seseorang lelaki telah datang menuntun untanya yang telah siapa diberi tali lalu berkata:       ‘‘Ya Rasulullah,unta iini untuk jalan Allah.’’Rasulullah SAW bersabda :Bagi kamu tujuh ratus ekor unta pada hari kiamat.’’Lipatan ganda hingga sepuluh kali lipat terhasil berdasarkan keislaman,berdasarkan kesempurnaan keikhlasan dan berdasarkan kelebihan amalan dan pelaksanaannya di tempat yang sesuai baginya.

Amalan Kejahatan

Setiap kejahatan yang dilakukan oleh hamba itu tidak akan ditulis berlipat ganda.Firman Allah SWT:
Ertinya:
‘‘Dan barang siapa datang (dengan melakukan kejahatan )dengan (satu) kejahatan maka tidak akan dibalasi melainkan dengan seumpama dengannya dan mereka tidak akan dizalimi.’’
(Al-An’am:160)
Akan tetapi kejahatan akan menjadi besar disebabkan kemulian masa,tempat atau si pelakunya:
a. Kejahatan lebih besar keharamannya sekira berlaku pada bulan haram.Bulan haram adalah bulan yang dimuliakan Allah.Firman Allah di dalam surah At-Taubah yang bermaksud: ‘‘Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah ialah dua belas,dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi,diantaranya empat bulan haram,itulah agama yang lurus,maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu…’’ Kata Qatadah di dalam penafsiran ayat ini :Ketahuilah bahawa kezaliman yang dilakukan dalam bulan haram ,kesalahan dan dosanya lebih besar berbanding dengan lain-lain bulan ,walaupun kezaliman di dalam setiap keadaan itu di luar kawalan ,akan tetapi Allah SWT membesarkan-besarkan (dosa) dari perbuatannya itu sebagaimana yang dikehendakiNya.’’
b.Kesalahan di tanah Haram lebih besar,ini kerana merupakan tempat yang mulia.Firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud :
 ‘‘ (Musim haji) adalah beberapa bulan yang dimaklumi,barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu untuk mengerjakan haji,maka tidak boleh rafats(mengeluarkan perkataan yang boleh menimbulkan berahi atau bersetubuh) ,berbuat fasik atau berbantah-bantahan dalam mengerjakan haji,,’’Kata Ibnu Umar :Fasik adalah melakukan maksiat di tanah Haram.Begitu juga firman Allah dalam surah Al-Hajj ayat ke 25 yang bermaksud: ‘‘siapa yang bermaksud di dalamnya melakukan kejahatan secara zalim .nescaya kami akan rasakan sebahagian siksa yang pedih…’’
Justeru itu,para sahabat dan salafusoleh takut untuk menetap lama di tanah Haram,takut sekiranya melakukan dosa-dosa.Antara mereka adalah Abbad dan Abdullah bin Amru bin Al-‘As dan Umar bin Abdul Aziz.Telah diriwayatkan bahawa Umar bin Al-Khattab r.a telah berkata : ‘‘Aku lebih suka untuk membuat tujuh kali dosa di tempat selain Mekah dari hanya melakukan satu dosa di Mekah.’’Dan daripada Mujahid katanya: ‘‘Kejahatan di Mekah akan dilipat gandakan dosanya sebagaimana kebaikan itu dilipat gandakan pahalanya.’’

Pengajaran hadis
                                             
1.      Sesungguhnya rahmat Allah terhadap orang yang beriman amatlah luas,ampunanNya merata,dan pemberianNya tidak terbatas.
2.      Hendaklah seseorang muslim berniat untuk melakukan kebaikan,semoga pahala dan balasannya dituliskan baginya.
3.      Ikhlas dalm mengamalkan yang baik dan meninggalkan kemaksiatan adalah landasan untuk mendapatkan pahala.Maka semakin tinggi keikhlasan,semakin berlipat ganda pula pahalanya.
4.      Sesungguhnya Allah maha Adil dan maha Berkuasa.




  




No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca (^-^)

Ads Inside Post