Saturday, 28 July 2012

Program -program di SMKA TAHAP PART 1



KEM ISLAH 2007

-Batch yg dipertanggungjawabkan untuk uruskan Kem Islah 

- Tema : "Rela dipimpin untuk memimpin" 



Barisan fasilitator












HARI GURU 2008 

-Batch yg dipertanggungjawabkan untuk uruskan Sambutan Hari Guru

-Tema: Musim salji

-Lokasi: Dewan Besar TAHAP





Dalam Dewan 

Tumpang duduk pentas mc

Pentas mc

Air terjun buatan 









HARI GRADUASI  2008 7/11/2008

 Ini gambar suami ye. Tapi gambar ni dapat sebelum jadi suami lagi. :P

Berlatar belakangkan  misi sekolah
dan saya yang tolong ust syed al-Hadi buat frame itu ye. :D


classmate : Syarifah Nadzirah 

Semua pelajar perempuan batch spm 2008 
















Thursday, 17 May 2012

Ukhuwah semanis KEK


Alhamdulillah, dapat menikmati nikmat dunia..hehe..kenapalah banyak pos pasal makanan ni...tak tahulah kenapa??

...Salah satu hikmahnya makanan ini...
* Rapatkan ukhuwah 

عن عبد الله بن عمرو رضى الله عنهما أن رجلا سأل النبى صلى الله عليه وسلم، أى الإسلام خير؟ قال : تطعم الطعام ، وتقرأ السلام 
على من عرفت ومن لم تعرف 
Maksudnya :“Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w . “Apakah amalan Islam yang lebih baik”? Baginda menjawab: “Kamu memberi makan dan memberi salam kepada orang yang engkau kenal dan kepada yang tidak engkau kenal.”

(Muhammad Ismail bin Ibrahim bin Mughirah al -Bukhari (2004), Ringkasan Sahih al-Bukhari, cet.1, Selangor: Percetakan Zafar, Kitab Tentang Permohonan Izin , Bab Mengucapkan Salam Kepada Orang Yang Kita Kenal Mahupun yang Tidak Kenal, no hadith 2059.)


Ingin saya datangkan satu kisah benar, seorang kawan saya  jumpa dan mengadu masalah dia kepada saya, masalahnya bergaduh dengan kawan dia, bukan bergaduh sampai tarik- tarik rambut, tapi mungkin hati rasa macam tidak senang dekat kawan dia. (alangkah lidah pun tergigit).. saya pesan dekat dia,
" makan sedulang dengan dia". Alhamdulillah, selepas itu semuanya ok. Perkara sebegini pernah juga berlaku pada diri saya sendiri, kalau merajuk dengan kawan ,belanja makan mesti senyum semula.hehe.


Begitu juga dengan amalan salam, sebarkan salam, insya allah.  Belajarlah untuk menyebarkan salam walau dalam apa bentuk sekalipun, ianya mampu memberikan satu aura yang amat positif pada diri seseorang dan juga sekeliling. Teringat saya akan perkongsian seorang rakan yang memang istiqomah dengan menyebarkan salam ketika bertemu dengan semua pelajar kolej. Pada mulanya memang rasa macam berat, lama-lama jadi ringan dan senang sahaja keluar dari mulut. Mula-mulanya dia rasa macam dia seorang sahaja yang memberi salam kepada rakan-rakan kuliah lain, tapi lama-lama pelajar- pelajar kuliah lain yang terlebih dahulu memberikan salam kepadanya. Daripada seorang yang memberi salam , maka akan tersebar keseluruhannya. Bermula dari salam, ukhuwah terjalin, segala gerak kerja jadi mudah, dakwah mudah tersebar. Insya allah.




hari lahir  ke 21

* moga jadi anak solehah. Taat perintah Allah , Rasul dan kedua ibu bapa.

kek hari guru untuk pensyarah tahfiz marsah

* selamat hari guru =) 
* segunung doa agar guru terus dapat menabur bakti dan beroleh berkat dunia dan akhirat.

kek untuk mak dan selaku guru =)

* kami sayang mak!!!

Thursday, 5 April 2012

Alhamdulillah telah berjaya menamatkan pengajian di MARSAH


Alhamdulillah , saya baru sahaja selesai pengajian di Marsah, banyak dugaan , penat lelah telah dilalui bersama sahabat seperjuangan.

Perjuangan bersama Al-Quran ini tidak dapat dibandingkan dimana-mana, amat berbeza, disinilah kami merasai kepayahan bersama-sama, Alhamdulillah Allah jua sebaik-baik perancang. Rasa amat bahagia apabila tercampak di bumi Marsah ini, bermula dengan tangisan dan diakhiri jua dengan tangisan. Malah , sepanjang meneruskan perjuangan meneguk ilmu di Marsah ini, banyak hikmah yang kami telusuri bersama. Disini, saya ingin kongsikan sedikit sebanyak gambar yang akan membuatkan saya rindu akan Marsah. Alhamdulillah , dengan Al-Quran jua Allah mengikat hati-hati kami. Kita bertemu dan berpisah kerana Allah.




Barisan pensyarah-pensyarah

* Terima kasih kepada semua barisan pensyarah, dengan berkat doa dan harapan kalian serta kesabaran dalam mendidik kami, akhirnya berjaya menempuhinya.
 * Antara yang paling best berada di Marsah ini, hubungan pelajar dan pensyarah amat rapat. Salam Wida' pensyarahku sayang !!!!




Saya dan ustazah tasmik saya...( sebelum khatam )

* Anak murid yang agak nakal dengan ustazah, tapi paling rapat dengan ustazah...ermmm, macamana  tu??/ hehehe.
* Banyak perkara yang kami kongsi bersama. (^_^)
* Apa-apa pon terima kasih banyak-banyak atas jasa dan dorongan yang diberikan.
* Ada orang kata muka kitaorang berdua sama ...yeker???
* Ok lah, kalau cerita tentang ustazah takkan habis nanti...


Bersama dengan mentee di Telok Gorek , Mersing.

* Maaflah biarlah rahsia, siapa orangnya...hehe
* Saya harap awak dapat meneruskan perjuangan sebagai hamlatul Quran dengan gigih. Sabar, tekun dan sentiasa istiqamah. Semoga berjaya sahabatku sayang !!!
* Jangan diukur pandangan manusia, ukurlah pandangan Allah yang agung sahabat.



Pemandangan dari Kelas Tahun 3

* Atap biru adalah dewan Maahad Johor.
* Kubah biru adalah Masjid Abu Bakar, Johor.
* Ruang yang agak kabus itu adalah Pantai Lido dan seterusnya Singapura. ( diambil pagi hari, so tak nampaklah Singapura, next time ye  <3 )
* Ini adalah sedikit suasana di pagi hari , seawal 7 pagi. 



siapakah bakal penggantinya??

* Ini adalah kelaas yang digunakan untuk tasmik merangkap kelas Tahun 2.
* P/s : Jangan lupa pensyarah Marsah.
         : Nanti dah habis belajar, datang mengajar dekat Marsah pula....mungkinkah???



semuanya enam orang....
* Insya allah bersua kembali, tidak didunia yang fana ini dan diakhirat kelah itu pasti.
* Semoga ikatan kita terus teguh dibawah payungan nur dan rahmat Allah. Amien. Sahabat selamanya~
* Sepanjang meneruskan perjuangan di Marsah , telah mematangkan kami dalam segala hal, insya allah.
* Pandai berdikari walaupun Marsah ini kecil je tempatnya. 
* Banyak lagi yang menarik, yang penting insya allah ... friendship forever <3
* Namun perjuangan belum selesai sahabat!!!! 



Wednesday, 4 April 2012

Perasaan sayang fitrah manusia



"mak, baru anak orang dah rasa sayang sangat , asyik teringat jer"...si kecil zakuan.



Tiba -tiba terkeluar dibibir saya, tapi mak saya hanya mendiamkan diri, masakan tidak benar dialah ibu yang membesarkan 9 orang anaknya. Benarlah ibu bapa akan menyayangi anak-anak sebelum mereka dilahirkan lagi, kasih sayang mereka tiada tolok bandingnya. 



Kini sar ammar izuddin jadi pilihan buah hati kami semua......


Ammar, besar nanti nak jadi pe ..? Jadi orang yang beriman ye , taat perintah Allah. 


Menggamit hati sungguh bila dengar abah cakap macam itu dengan Ammar...teringat waktu kecil- kecil dulu , abah bagi pesanan yang sama...tapi dah besar ini baru pikir..Alhamdulillah..

Hargailah jasa dan pengorbanan ibu bapa, tidak semua orang mampu menzahirkan , menunjukkan sayang kepada anak-anak, tapi mungkin dengan secebis doa dan harapan yang amat bermakna, insya allah. Memiliki sesuatu yang baru dengan usaha dan harapan untuk mendapat yang terbaik  amat dihargai, berbanding sesuatu yang amat mudah dimiliki. Renungkan bersama.(=_=)


Wednesday, 1 February 2012

Uniknya hati manusia


Alhamdulillah , sedikit perkongsian bersama, saya tertarik ingin berkongsi rasa hati...hehe.

X, maksud saya bukan nak bercerita mengenai persoalan hati saya. 
Unik tak, Allah ciptakan hati dan wujudkan perasaan, sedangkan hati merupakan satu organ dalam tubuh badan manusia.

Maklumat yang kita dapat akan di hantar ke otak , kemudian diberi arahan kepada anggota untuk menggerakannya. Bagaimana pula dengan hati ???


situasi  : hati aku kata ...
           aku rasa kan....
           hati aku kuat mengatakan....

kita tidak mengakui ianya datang dari otak ,iaitu apa yang kita pikirkan, sedangkan otaklah tempat proses data.

sekadar perkongsian bersama, apa yang tercetus , seandainya perkara ini salah , bukan fakta yang salah, ini adalah sekadar apa saya yang nukilkan...=)

sabda nabi s.a.w yang bermaksud:Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baik lah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah HATI.”(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)






Jagalah hati. Ramai orang yang kita perlu jaga hati- hati mereka , yang penting jaga hati sendiri . Maksudnya disini jaga hati sendiri , bukannya pentingkan diri, tapi sentiasa menyedari akan hidup bertuhan. Patuhi arahan  dan hindari larangan. Hati manusia perlu jaga juga ,paling susah nak jaga kerana siapa tahu apa yang orang lain rasa. <3


Amalan Salam adalah Sunnah



Alhamdulillah..

Pada entri kali ini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak mengenai amalan sunnah nabi dan fokus saya kali ini adalah salam . Ianya merupakan salah satu daripada sunnah nabi s.a.w. 



Diriwayatkan di dalam Kitab Sahih Bukhari bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa:

وخيرهما الذى يبدأ بالسلام

Maksudnya : “Sesungguhnya manusia paling utama menurut Allah ialah orang yang memulai bersalam antara mereka.”[1]

Dengan menyebarkan amalan ini sebenarnya dapat merapatkan hubungan sesama manusia, dapat melahirkan perasaan kasih dan sayang serta merupakan salah satu pemberian berbentuk motivasi. Saya yakin dengan bermulanya amalan salam yang sekecil-kecil ini, mampu untuk membentuk biah yang baik dan terbinanya masyarakat muslim yang saling mencintai agama kerana Allah. 

HUKUM MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM
Memberi salam adalah fardu kifayah.
Menjawab salam adalah fardu ain.

LAUKANA BAINANA YA HABIB
Sekiranya kau , ya Rasulullah berada dalam kalangan kami.....


video


Apakah kita menunggu sekiranya Rasulullah berada dalam kalangan kita, baru kita akan mengamalkan sunnah baginda s.a.w. ?
Apakah kita menunggu sekiranya Rasulullah berada dalam kalangan kita, baru kita akan mengamalkan suruhan dan meninggalkan larangan Allah. ?

__________________________________________________________________________________
Marilah kita sama-sama   bermuhasabah diri, koreksi diri sementera ada masa berbaki umur yang Allah pimjamkan di dunia ini. Masanya amat pantas berlalu, jangan disebabkan kesenangan yang sementara melupai nikmat yang kekal. Gunakanlah nikmat akal yang Allah berikan sebagai panduan. Salam muhasabah. 



[1] Sahih  Bukhari 8 , 23 dan Sahih Muslim fi bar wa silah







Wednesday, 11 January 2012

Tips sebelum makan makanan







bila kita makan..(2 situasi )

1)kita rasa keyang dan rasa cukup je atau
 rasa  keyang tapi rasa tidak cukup, macam nak makan je lagi =)

2)kita rasa lapar dan rasa nak makan dan terus makan atau
 lapar tapi rasa tidak perlu untuk makan.

hakikatnya baru saya sedar , selepas beberapa hari ini teringin sangat nak makan macam-macam makanan dan nak makan banyak.=)
Ini memang luar biasa bagi saya sepanjang berada di Marsah.

 Alhamdulillah,Teringat saya akan tip ketika makan yang saya pernah baca dalam satu artikel, iaitu sebelum makan tentunya baca doa.K, insya allah memang amalan. Dan tip yang kedua adalah , ketika makan niatkan untuk keyang , dan yang paling penting adalah ingin mendapatkan keberkatan dalam makanan yang kita makan.

Seharusnya pemilihan makanan mestilah halal lagi suci.Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 168

ﯧ  ﯨ  ﯩ   ﯪ  ﯫ  ﯬ  ﯭ  ﯮ  ﯯ  ﯰ   ﯱ  ﯲ  ﯴ      ﯵ  ﯶ   ﯷ  ﯸ 



168. Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa Yang ada di bumi Yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana Sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh Yang terang nyata bagi kamu.



Pentingnya disini kita sebagai ummat Islam memilih makanan yang halal adalah ,melalui makananlah akan menghasilkan darah-darah , membentuk daging-daging seterusnya akan menjadi sebagian dari kita. Apa yang kita makan boleh mencorakkan peribadi kita.

Amatlah penting pemilihan makanan yang halal oleh ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan anak-anak mereka. Mungkin dari segi logik secara lahiriahnya tidak nampak kesan-kesannya, tetapi kesan jangka panjang yang bakal dilalui oleh anak yang membesar dengan rezeki yang syubhah atau mungkin haram perlulah dititik beratkan .

 Apa yang paling berkesan pada saya sendiri dan ingin saya kongsikan bersama adalah , apabila kita telah termakan , makanan yang tidak sepatutnya, erm maksud saya dekat sini , kadang-kadang  susah nak elakkan dari menolak untuk makan makanan yang tidak biasa dimakan ( tidak pasti). Atau bila ada orang belanja makan bersama atau mungkin bila dalam keadaan terpakasa nak makan (lapar sangat) , susah sikit lah . Antara kesan yang akan saya kebiasaannya akan dapat, badan saya akan terasa lemah dan lesu , susah nak fokus.

So, pikir-pikirkanlah bersama  , kita yang mampu memilih untuk diri kita.Nampak remeh tapi berat sebenarnya.

Monday, 2 January 2012

Konvokesyen Senior Marsah



semoga terus bersemangat !!!!

Alhamdulillah, entri kali ini saya dedikasikan kepada kakak tersayang Masturah Hassan. Semoga terus mengejar cita-cita di bumi Jordan. Semoga terus melangkah dengan semangat serta dapat buat yang terbaik. Setiap tempat pasti ada cabaran yang tersendiri, harap dikau tabah menghadapinya. 

Kakakku, jadilah seperti ikan dilaut ,walau dicampak dimana-mana, rasanya tetap sama .Dan jadilah seperti buah kelapa ,walau dicampak dimana-mana tempat ,tetap akan cambah/memberikan hasil .




Terima kasih atas segala nasihat dan kata-kata semangat yang kau berikan. 
Akhir kata, semoga berjaya mengharungi peperiksaan akhir daurah bahasa arab. Semoga Allah memberkati dan merahmatimu. Salam imtihan .=)


Ads Inside Post