Thursday 15 January 2015

10 Tips masuk Universiti


Assalamualaikum... Tahniah bagi sesiapa yang dapat menyambungkan pelajaran ke mana-mana pusat pengajian tinggi. Saya nak share lah sikit beberapa tips: :)  Selaku yang berpengalaman sudah enam tahun masuk u..hehe





1. Dekat dengan Allah dan Sayang ibu ayah. Sebagai hamba Allah, kita mestilah bersyukur dengan apa yang ada. Time belajar ni ingta lah dan kenanglah jasa kedua ibu ayahmu. jangan nagis sudahle..hehe

2. Kenal senior-senior kos. Apa yang best nye kenal dengan senior ni, bukan nak dapat markah lebih ke, bukan sebab nak ngorat member sekelas senior eh dik. Tapi lebihnya disini adalah mudahlah nak tahu gambaran awal tentang subjek yang akan belajar atau mungkin sebagai rakan niaga. hihi

3. Tampal lah target korang besar -besar ye. Tulis apa yang nak dapat untuk Sem ni, keseluruhan sem dan sebagainya. Besar-besar tu buka nak riak dik, tapi nak beringat ke diri ni supaya rajin sikit mentelaah. :)


4. Senaraikan kelebihan dan kelemahan yang ada. Contoh kalo lemah Bahasa Inggeris apa perlu buat. Ok, listkan.
1. sediakan kamus.
2. buat jadual belajar bahasa inggeris.
3. cari kawan yang pandai bahasa inggeris dan belajar dengannya.
4. cari kelas tutor bahsa inggeris.
5. satu hari atu perkataan baru
6.... banyak lagi

korang kena pandailah susun strategi nak belajar..hehe

5. Tahu cara kira pointer. Ni antara yang menjadi pemangkin semangat jugalah nak terus mengorak langkah dengan lebih baik. Sebenarnya sistem belajar dekat U ni tak delah susah sangat dik oi.

 SEM 1 

Bagi nak kira pointer setiap SEM 

Senarai subjek
Jam Kredit
Markah
Gred
Jumlah (JK X M)
Subjek A
2
4.0
A
8.0
Subjek B
2
4.0
A
8.0
Subjek C
3
3.0
B
9.0
Subjek D
3
4.0
A
12.0

Jum Jam Kredit     10


Jum keseluruhan 
(JK X M)   37.0
PNGS



3.7
PNGK



 -

Jam kredit  X Markah = Jumlah (JK X M)

cth:

Subjek A   2 X 4.0 = 8.0
Subjek B  2X 4.0 =8.0
Subjek C  3X 3.0 =9.0
Subjek D 3X 4.0 =12.0

Total 8.0 + 8.0 + 9.0 + 12. 0 = 37.0
 Jumlah (JK X M) = 37.0

Jum keseluruhan (JK X M) / Jum Jam Kredit = POINTER

37.0/10 = 3.7

TAHNIAH!!!


SEM 2  

Untuk kiraan SEM seterusnya dan markah keseluruhan SEM 

Senarai subjek
Jam Kredit
Markah
Gred
Jumlah (JK X M)
Subjek A
3
4.0
A
12.0
Subjek B
3
4.0
A
12.0
Subjek C
3
3.0
B
9.0
Subjek D
3
4.0
A
12.0
Jumlah
12


45.0
PNGS



3.75
PNGK



3.73


Jam Kredit SEM 1 + Jam Kredit SEM 2 = Jumlah JAM KREDIT 

Jumlah (JK X M) SEM 1 + Jumlah (JK X M) SEM 2 = Jumlah (JK X M) SEM 1 & 2 

Jumlah (JK X M) SEM 1 & 2 / Jam Kredit SEM 1 & 2




6. Tahu cara buat tugasan dengan baik. Maksudnya tahu macam mana nak buat assigment bertulis, kena tahu format yang perlu. Dan kalo boleh tanyakan lecture apa yang dia nak. Biasanya lecture suka dan senang bagi markah apabila assigment ditepati. lagi satu kalo tak tahu tanyalah senior atau boleh google je. hehe  

7. Buat research sebelum belajar subjek tu. Buat research sikit sebelum belajar dan sebelum mula kelas terutama apa yang akan belajar dan bekaitan dengan silibus. Ini penting supaya bila kita belajar subjek itu , kita akan minat serta mudah lah sikit faham. ni tak delah pergi kelas, muka blur je..hehe.   
8. Pandai urus masa dan jadual. Kenapa kena pandai urus masa dan jadual? orang yang berjaya pandai uruskan masa. Kalo tak percaya cuba tengok lecture korang kat U tu, ada ke masa diaorang main game memanjang. OK !

9. Sayangi tempat belajar. Jatuh cinta dengan sekolah lah katakan..hehe. macam mana korang mula -mula masuk darjah satu dulu, exited kan? Tapi biasanya bila masuk U dan kos yang dapat tu kita tidak minat, kita akan down . Yelah sebab kos tu tak minat dan mungkin berbeza dengan aliran yang kita ambil sebelum ni. Percayalah apa yang Allah tentukan itulah yang terbaik buat kita, tapi jangan lupa kita boleh usahakan  dengan doa dan usaha lah kalo nak tukar kos or sebagainya.  

10. Tahu markah bagi setiap  subjek dan tugasan. Ok, first thing masuk kelas, biasanya lecture akan menerangkan tentang silibus subjek yang akan belajar dan akan bagitahu sekali markah setiap tugasan. Kebiasaanya markah dibahagikan kepada beberapa. Contoh. 10% kehadiran, 20 % present, 30% tugasan , 10 % test dan 30% final. :) terpulang kepada keperluan subjek. 







ok. DONE ! >..<







No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca (^-^)

Ads Inside Post