TAKRIF PENGURUSAN
Pengurusan ialah merupakan suatu topik yang canggih yang boleh
berubah mengikut situasi. (Mike Woodcock, 1993,
hlm. 167) Ianya juga adalah satu
aktiviti perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu perusahaan atau organisasi
berhubung dengan segala kaedah-kaedah, peraturan-peraturanya, juga
tanggungjawab dan tugas-tugas kakitangannya itu. Selain itu, ada yang melihat
pengurusan sebagai satu kemahiran peribadi dan pentadbiran yang agak kompleks
dan sebagai teknik kepimpinan. (Ramli, 1985, hlm. 66-67)
1.2 TAKRIF PENGURUSAN YANG PROFESSIONAL
Professional merupakan satu kemahiran asas
atau pun juga menggunakan ilmu yang dicari. Seseorang yang professional akan
melakukan kerja dengan bermatlamat dan berperancangan serta berperanan untuk
mencapainya. Dengan erti kata lain, bekerja seperti sebahagian daripada dirinya
hinggakan setiap tindakan yang dilakukan itu penuh dengan ketelitian agar
mencapai matlamat yang professional. Seseorang pentadbir akan bertindak secara
professional apabila melakukan sesuatu dengan kesedaran, tatatertib diri atau
mengawal diri daripada segala tindak tanduk perlakuan. Ia tidak mencampurkan
kehendak peribadi dalam kedudukan rasmi dan tinggi rasa sensitiviti terhadap
orang lain. Jelaslah pentadbir seperti ini bertugas untuk kepentingan umum dan
mahu berhidmat untuk kepentinagn manusia sejagat. Ringkasnya adalah integrity
professionalnya itu berasaskan kepada memetingkan masyarakat daripada diri
sendiri.
Seseorang
pentadbir berkelakuan secara professional dalam pengurusan untuk mencari solusi
terbaik atas nilai-nilai profession. Ia berusaha mewujudkan segala kepercayaan
dan merupakan asas untuk membuat keputusan terutama yang melibatkan
prinsip-prinsip. Ianya sangat sukar kerana kadang kala nilai professioanal
bertentangan dengan nilai masyarakat dan kedudukan politik. Apabila situasi ini
berlaku , apa yang dinilai ialah kematangan pentadbir dalam tindak –tanduk dan
mencapai kata sepakad (Ramli, 1985, hlm. 193-194) .
CIRI-CIRI PENGURUSAN PROFESSIONAL
Menurut (Mike
Woodcock, 1993: 5) pengurusan memerlukan kemampuan perlaksanaan yang efektif.
Antaranya sesuatu pengurusan menuntut keterampilan dan kemampuan berikut:
-Kemampuan mengatur diri
-Nilai-nilai peribadi yang sihat
- Cita-cita peribadi yang jelas
-Mengusahakan pertumbuhan peribadi terus-menerus
-Keterampilan memecahkan persoalan- Kemampuan untuk menajdi kreatif dan inovatif
- Kemampuan tinggi untuk mempengaruhi orang lain
- Pemahaman atas gaya pengurusan
- Kemampuan menyelia
- Kemampuan mendidik dan mengembangkan orang lain
- Kemampuan membangun dan mengembangkan pasukan yang efektif
- Kreatif
- Inovatif
- Integriti
- Neutraliti
- Kejujuran intelektual
- Berkecuali
- Akauntabiiti
PEGURUSAN BERINTEGRITI
Pada tahun 2008, dalam perkhidmatan awam, Kerajaan telah
melaksanakan Gerakan Pemantapan Keutuhan Sistem Pengurusan Pentadbiran Kerajaan
Malaysia, khususnya melalui penubuhan Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) di
semua kementeriaan, jabatan dan agensi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan
Negeri. Namun, belum ada satu mekanisme menyeluruh untuk melibatkan semua
sektor lain seperti sektor swasta, parti politik, pertubuhan bukan kerajaan
(NGO), agama, media, wanita, belia dan pelajar dalam gerakan pemantapan
integriti secara bersepadu. Dalam hubungan inilah Kerajaan telah menggubal dan
melaksanakan Pelan Integriti Nasional (PIN) yang berperanan sebagai pelan induk
bertujuan memberikan bimbingan kepada keseluruhan sektor tersebut.
Objektif umum PIN ialah memenuhi cabaran keempat Wawasan 2020 iaitu
"membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya,
dengan para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan
diitunjangi oleh budi pekerti yang luhur."
Bagi memastikan gerakan pemantapan integriti berjalan lancar dan
mencapai matlamatnya, PIN menyusun keutamaan dan menetapkan sasarannya. Bagi
tempoh lima tahun pertama (2004-2008), PIN menetapkan lima sasaran keutamaan
yang hendak dicapai. Sasaran yang dikenali sebagai TEKAD 2008 ini ialah:
- Mengurangkan gejala rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa secara berkesan
-Meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam mengatasi birokrasi
-Meningkatkan tadbir urus korporat dan etika perniagaan;
-Memantapkan institusi keluarga
-Meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat.
- Mengurangkan gejala rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa secara berkesan
-Meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam mengatasi birokrasi
-Meningkatkan tadbir urus korporat dan etika perniagaan;
-Memantapkan institusi keluarga
-Meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat.
Gerakan pemantapan integriti memberi tumpuan kepada peningkatan
integriti daripada peringkat akar umbi hingga ke peringkat atas. Kesemua
komponen dan sektor berikut dilibatkan, iaitu keluarga, komuniti, dan
masyarakat sivil (yang di dalamnya terdapat pelbagai badan bukan kerajaan),
membawa kepada sektor agama, sosiobudaya (pendidikan, kesihatan, sukan dan
rekreasi, media massa, seni, sastera dan warisan), ekonomi, politik dan
pentadbiran. Dengan demikian, gerakan ini benar benar bersifat menyeluruh
dengan meliputi semua lapisan dan sektor negara dan masyarakat.
Oleh sebab pendekatan ini melibatkan penjalinan kekuatan pelbagai
'institusi dari bawah' serta penggemblengan keseluruhannya dengan 'pihak atas'
untuk tujuan meningkatkan integriti, maka ia mempunyai dinamisme dan keampuhannya
yang tersendiri.
Serentak dengan pelancaran PIN, kerajaan juga menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM). Kerajaan yakin sebagai mekanisme pelaksana dan pengkoordinasi pelaksanaan PIN, Institut ini akan dapat menjalankan tugasnya dengan baik dan berkesan. http://ulangkajiptk.blogspot.com/2010/03/pelan-integriti-nasional.html
Serentak dengan pelancaran PIN, kerajaan juga menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM). Kerajaan yakin sebagai mekanisme pelaksana dan pengkoordinasi pelaksanaan PIN, Institut ini akan dapat menjalankan tugasnya dengan baik dan berkesan. http://ulangkajiptk.blogspot.com/2010/03/pelan-integriti-nasional.html
1.5 MENGAPA MEMERLUKAN PENGURUSAN PROFESSIOANAL DAN BERINTEGRITI?
Nilai penghayatan professional perlu bagi
megelakkan berlakunya kes-kes seperti gejala rasuah. Pada tahun 2007 sebanyak
547 kes rasauha yang melibatkan 70 peratus daripada penjawat awam dan 30
peratus swasta. ( Berita harian, 30 Ogos 2007). Amalan rasuah merugikan
pendapatan negara dan mencemarkan nama negara. Kepimpinan yang berintegriti dan
professional dapat menentukan visi dan misi serta matlamat organisasi dengan sempurna. Pemimpin yang berintegriti
menganggap peluang untuk memimpin itu adaah salah satu amanah untuk menerajui
organisasi tersebut dan mencapai taraf paing cemerlang ( Nik Mustafha Nik Hassan,
1998)
Dasar etika
dan kod tata kelakuan serta nilai-nilai merupakan elemen penting bagi
pendidikan moral, etika dan integriti. Hal ini demikian kerana dokumen –dokumen
berkenaan terkandung peraturan-peraturan yang ditegah dan melambangkan identiti
professional pekerja (Rosnah, 2008) .
KESIMPULAN
Kesimpulannya, pengurusan yang
berintegriti dan professional amatlah diperlukan bagi melahirkan keberkesanan
dalam pengurusan. Pengurusan yang cemerlang amat penting bagi menghasilkan
pengurusan yang terbaik. Dalam urusan pentadbiran mestilah ada kod dan etika
serta peraturan yang perlu diikut bagi menghasilkan pekerja yang berintegriti
dan professional.
Antara
saranan yang perlu diperkukuhkan oleh pengurus-pengurus organisasi adalah
dengan mengaplikasikan pelbagai strategi dan pendekatan yang bersesuaian bagi
memepengaruhi minda , sikap dan tingkah laku organisasi. Selain itu juga,
menetapkan matlamat yang kukuh bagi pendidikan etika, moral dan integriti
kerana ketiadaan matlamat akan menyebabkan usaha kerarah organisasi
berintegriti dan professional pudar.
RUJUKAN
Nik Mustafha Nik Hassan. 1998. Falsafah Pengurusan dan Pentadbiran dalam
Islam. Dlm. Pengurusan dan Pentadbiran. Mencapai Kecemerlanagn melalui
Penghayatan Nilai, sisunting oleh Syed Othman alhabsyi dan Hamizah Ibrahim.
126-139. Kuala Lumpur: IKIM.
Mike Woodcock, D. F.
(1993). Pengurus Tanpa Hambatan Satu Panduan Praktis Bagi Kemajuan Diri.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ramli, W. A. (1985). Pengurusan.
Kuala Lumpur: Utusan Publicationm& Distributors Sdn. Bhd .
Rosnah, R. d. (2008). Pengurusan
Etika. Jurnal Pengurusan Awam , 128.
Zaharah Hassan, A. d. (2009).
Kepimpinan Beretika dan Kecemerlenagn Organisasi dalam Perkhidmatan Awam. Niali
dan Etika dalam Perkhidmatan Awam , 47.
http://ulangkajiptk.blogspot.com/2010/03/pelan-integriti-nasional.html
Pelan Integriti Nasional
No comments:
Post a Comment
terima kasih sudi baca (^-^)