1.0 PEMBANGUNAN MANUSIA DAN
LESTARI ( DARI SUDUT BIOLOGI)
Komuniti lestari adalah komuniti yang mengamalkan
prinsip pembangunan lestari, iaitu komuniti yang menerima pakai cara hidup dan
jalan pembangunan yang menghormati dan bertindak dalam lingkungan batasan alam
semulajadi. Matlamat utama komuniti lestari adalah memenuhi keperluan asas
sumber secara berterusan pada masa depan.
Prinsip komuniti lestari yang perlu dituruti bagi
mencapai matlamat membangunkan komuniti adalah menghormati dan memelihara
kehidupan komuniti dengan bertanggungjawab bagi memelihara penduduk dan
kehidupan lain, sekarang dan akan datang. Seterusnya, pembangunan yang tidak
menjejaskan kumpulan lain atau generasi akan datang serta pengagihan yang adil
faedah dan kos penggunaan sumber dan pemeliharaan alam sekitar dalam komuniti
berlainan dan kumpulan-kumpulan berkepentingan.
Untuk membentuk masyarakat lestari adalah dengan masyarakat
perlu mengubah sikap dan amalan harian. Mengupayakan komuniti bagi menjaga
persekitaran mereka. Menyediakan kerangka nasional bagi integrasi pembangunan
dengan pemeliharaan dan mewujudkan perikatan global.
2.0 PEMBANGUNAN DARI SUDUT EKONOMI
Pembangunan sesebuah bandar atau kawasan luar bandar
adalah disebabkan proses pembangunan pembandaran yang meliputi perindustrian.
Perindustrian telah mampu mempengrauhi pertumbuhan bandar dan serta proses
perbandaran sesebuah Negara. Pembangunan industri di kawasan luar bandar
bermatlamat untuk mengubah senario pembangunan nasional agar kawasan yang
selama ini terpinggir daripada arus
pembangunan akan turut sama merasai gelombang kemajuan negara. Ini disebabkan
penubuhan eset industri akan menjana kewujudan pusat-pusat pembangunan wilayah,
peningkatan pengeluaran di luar bandar, pembukaan lebih banyak peluang
pekerjaan, pembentukan kemahiran dan disiplin kerja, penambahan bilangan
bumiputra dalam perniagaan dan industri dan pengukuhan antara industri.
3.1 PEMBANGUNAN EKONOMI TERHADAP GOLONGAN MUDA.
Salah satu pembangunan komuniti berdasarkan biologi.
Mengikut golongan iaitu golongan muda. Bandar, bangunkan kawasan perindustrian
, akan membuka peluang kepada golongan muda untuk bekerja, meningkatkan taraf
hidup mereka. Fenomena migrasi keluar desa ini mempunyai beberapa polisi yang
penting dari segi perancanagn dan pembanguna ekonomi keseluruhannya. Dasar
ekonomi baru (DEB) secara langsung atau tidak langsung merangsangkan fenomena
migrasi keluar desa melalui program
penggalakkan bumiputra memiliki dan menguasai 30% daripda aktiviti perniagaann
dan perindustrian dan juga program penggalakan berpindah daripada pekerjaan
yang mempunyai daya pengeluaran yang rendahkepada pekerjaan yang mempunyai daya
pengeluaran yang yang tinggi. Mahu tidak
mahu, migrasi keluar desa yang terbit daripada rangsangan-rangsanagn ini perlu dianggap
sesuatu yang positif, iaitu yang melibatkan proses mengeluarkan daripada
kemiskinan. Ini perlu dilihat dalam konteks kemiskinan Bandar dan juga dasar
–dasar perbandaran dan perindustrian yang berkaitan. Dasar-dasar upah dan
pampasan pekerja pindustri perlu menjamin pendapatan yang lebih lumayan sebelum
migrasi. Program latihan sesuai dengan permintaan pekerja industry tertentu
juga sesuai dijalankan, jika tidak akan ada mismatch diantara keperlua tenaga
kerja industry yang diperlukan dengan penawaran tenaga kerja yang mempunyai
kemahiran yang berlainan. Akibatnya wujud kadar pengangguran yang tinggi dalam
kalangan buruh –migran , walaupun terdapat permintaan yang tinggi bagi buruh
industri.
Dari segi lain pengecilan sektor pertanian dari segi
sumbangan KNK dan bahagian tenaga buruh dalam sektor pertanian diharapkan dapat
menyediakan tapak bagi pembangunan sektor
pertanian yang lebih berasaskan perdaganagn serta membesarkan saiz unit-unit
pengurusan pertanian. Daya pengeluaran keseluruhannya dijangka meningkat,
tetapi memerlukan perubahan-perubahan perundangan tertentu dari segi pemilikan
dan cara milik tanah. Jika tidak halangan halanagn struktual terhadap
pembangunan sector pertanian akan terus memerangkap golongan –golongan
termiskin. Jika ini berlaku denagn kadar lebih pesat dan usaha-usaha untuk
berlaku dengan kadar yang lebih pesat dan usaha –usaha untuk membendung arah
aliran ini akan menjadi sia-sia.
3.2 PEMBANGUNAN EKONOMI TERHDAP GOLONGAN PETANI
Perlu galakan untuk meneruskan aktiviti pertanian atau
membuka tanah-tanah rancangan. Petani perlu mendapat inisiatif yang bersesuaian
bagi mangusahakan tanah-tanah terbiar serta meningakatkan pengeluaran. Sumbangan
tanah rancangan yang telah digagaskan amat bernlai ke generasi rancangan yang
seterusnya.
3.2.1 Contoh bantuan : skim subsidi baja.
Petani diberikan baja daripada pihak kerajaan untuk
mengusahakan padi. Ini adalah salah satu usah auntuk membangunkan golongan
petani. Hasil pengeluaran makin bertambah apabila bantuan baja diberikan.
3.2.2 Kesan keatas kos pengeluaran
Kos pengeluaran baja amatlah membebankan. Secara
purata petani membelanjakan Rm 103.57 sehektar bagi input baja. Dengan
perlaksanaan skim subsidi baja , petani telah menyelamatkan 86$ daripada kos
baja. Tambahann pula dengan adanya skim ini kuantiti baja yang digunakan oleh
petani bertambah, walhal perbelanjaan untuk keluaran baja rendah.
3.2.3 Kemudahan perairan dan kadar hasil
Bekalan air yang terkawal melalui rancanagn perairan
merupakan salah satu faktor terpenting menyumbang peningkatan hasil padi.
Perairan juga merupakan penggenap kepada penggunaan input moden seperti baka
jenis baik, baja kimia dan racun serangga perosak. Perairan juga perlu pada tanaman
dua kali setahun.
Rancangan untuk menyediakan kemudahan perairan bermula
sejak 1930-an. Sehingga 1970 kira-kira 64% daripada kawasan padi telah mendapat
dibekalkan dengan kemudahan perairan. Walaupun kadar ini adalah kadar yang
tinggi , namun hanya 20% sahaja kawasan padi yang mempunyai kadara tanaman dua
kali setahun.
3.3 PEMBANGUNAN TERHADAP MASYARAKAT ORANG ASLI.
Orang asli merupakan masyarakat yang terpinggir baik
dari segi lokasi, sosial, psikologi mahupun ekonomi. Walaubagaimanapun,
terdapat sesetengah komuniti ini telah menertai arus perdana masyarakat
Malaysia. Masyarakat orang asli terbahagi kepada tiga kategori utama iaitu
Senoi, Melayu Asli dan Negrito.
Sebagai
contohnya pembangunan yang berlaku terhadap orang asli Terengganu antaranya adalah
melibatkan peningkatan taraf sosioekonomi, mengintegrasikan mereka dengan
masyarakat induk.
Antara pembangunan untuk mencapai matlamat dan
objektif pembangunan terhadap orang asli adalah antaranya:
1) Pembangunan tanah
Langkah yang diambil bagi melaksanak program ini
adalah dengan memajukan tanah yang dikhaskan untuk penempatan(rizab) mereka
dengan pelbagai projek-projek pertanian. Projek berkaitan yang meliputi:
a) Projek Tanaman utama
Projek yang lebih tertumpu kepada dua tanaman utama
iaitu sawit dan getah iaituyang
mempunyai nilai kormersial yang baik. Merujuk kepada matlamat perlaksanaannya
iaitu agar boleh menampung keperluan. Tanaman getah iusahakn oleh RISDA,
manakala getah oleh FECRA.
b) Projek Dususn
Melalui projek JHEOA berhasrat untuk memastikan
tanaman yang ditanam mempunyai nilai kormersial yang tinggi. Antaranya adalah
durian , rambutan, cempedak, kelapa dan limau.
Projek ini dapat membantu orang asli dalam
meningkatkan pendapatan. Selain itu
melalui projek ini beberapa bantuan diberikan seperti bantuan benih yang
berkualiti, baja, racun serta peralatan.
c) Projek tanaman jangka pendek
Projek ini jug adaah bertujuan meningkatkan taraf
hidup penempatan serta mewujudkan masyarakat yang berdikari. Anatara jenis
tanaman projek ini adalah pisang, jagung, sayur-sayuran, kacang panjang , sawi
dan mentimun, pihak JHEOA turut menyediakan benih , racun =, baja dan yang
berkaitan.
2) Bantuan peralatan Pertanian
Sepertimana hasrat kerajaan dalam melahirkan
masyarakat orang asli yang moden. Antara bantuan yang diterima oleh sebahagian
pemduduk tempatan adalah mesen pembajak, parang, mesin tebang, dan pam racun.
3) Ternakan dan Perikanan
Projek ini memerlukan bimbingan kepada orang asli.
Sewajarnya pihak kerajaan membangunkan institusi orang asli, bahkan orang asli
sendiri patut mempunyai sifat untuk keluar daripada kelompok masyarakat mereka
bagi memajukan diri.
4) Projek bimbingan usahawan
Projek bimbingan melalui program keusahawana ini amat
diperlukan oleh masyarakat orang asli, oleh kerana persekitaran mereka adalah
merupakan sumber utama pertanian, seharusnya digunakan sebaiknya.
4.0 PERANAN PEMERINTAH , FUNGSI EKONOMI PEMERINTAH:
PEMERINTAH DAN KEBAJIKAN
Pemerintah berperanan untuk membangunkan masyarakat
khususnya dari segi ekonomi. Bertanggungjawab untuk memenuhi kesejahteraan
rakyat dengan menggunakan kekayaan dan sumber negara demi kepentingan
rakyat.
Selain itu pemerintah juga berkewajipan untuk menjamin
kebajikan rakyat. Perhatian dalam membangunkan ekonomi perlu diberi perhatian
khusus dalam menyediakan pekerjaan kerana ianya merupakan sumber utama pendapatan.
Antara langkah yang boleh dilakukan boleh pemerintah
untuk bangunkan komuniti adalah dengan:
Menyediakan tempat aduan pengangguran untuk mengetahui golongan yang
memerlukan pekerjaan.
- Menyediakan bidang pekerjaan yang sesuai untuk diceburi.
- Memberikan kemudahan modal dan alat perusahan.
- Memberikan latihan.
- Menyediakan rangkaian perusahaan.
- Memantau perkembangan buruh dan kemajuan sesuatu program.
- Menentukan jumlah saranan hidup bagi pekerja untuk menampung keperluan.
- Menghalang kegiatan meminta-minta(mengenmis).
Antara perkara yang perlu diutamakan adalah kebajikan
pekerja secara umum antaranya adalah kadar gaji secara minimum , optimum dan
maksimum. Islam menggariskan dasar kerjasama antara pekerja dan majikan supaya
tidak ada dasar menzalimi dan tidak dizalimi. Penentuan gaji haruskah mengikut
beberapa panduan yang islam gariskan:
- Memelihara kebajikan kedua-dua belah pihak, iaitu pekerja dan majikan
- Pekerja dianggap sebagai rakan kongsi sebagai untuk memajukan syarikat.
- Pekerja menganggap perusahaan sebagai miliknya kerana ia menjadi tempat sumber pendapatan.
- Gaji yang diberikan perlulah seimbang, tidak terlalu tinggi yang akan menyebabkan kerugian kepada syarikat.
Pembasmian kemiskinan
Matlamat pembasmian kemiskinan dalam kalanagn petani
terangkum dalam matlamat keseluruhan untuk membasmi kemiskinan luar Bandar.
Pelbagai langkah yang dilakukan pada peringkat mempergiat pengeluaran,
memperbaiki infrastruktur pertanian, subsidi dan sokongan harga. Diantara
langkah yang diambil untuk membasmi kemiskinan adalah :
· Menambah keluasan tanah yang bolah ditanam dalam dua kali setahun dan
meningkatkan kadar hasil.
- Memperbaiki kemudaha perairan.
- Memperluaskan penggunanan baka jenis baik dan input-input moden.
- Menggalakkan tanaman berbilang iaitu dengan menambah peluang-peluang bagi meninggikan pendapatan.
- Menjamin harga melalui harga minimum terjamin.
- Memberi subsidi seperti subsidi baja kimia, cukai air, biji benih, racun-racun serangga perosak.
- Menekankan pendekatan bersepadu dalam pembangunan pertanian.
- Pemulihan dan penyatuan tanah-tanah tidak ekonomi, memulihkan tanah -tanah terbiar melaui koperasi , estet-estet mini dan lading berkelompok.
RUJUKAN
Daud, M. Z. (2007). Orang
Asli Negeri Terengganu Warisan dan Pembangunan. Kuala Terengganu: UDM.
Gill, S. S. (2008). Masyarakat
dan Kepelbagaian Sosial di Malaysia. Serdang : UPM.
Hasan, S. K. (1993). Ekonomi
Islam Dasar dan Amalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Ngah, I. (2009). Pembangunan
Komuniti dan transformasi. Kuala Lumpur: UKM.
Rasul, M. S. (2010). Pembangunan
Alat Ukur Tahap Kemahiran Kebolehan Kerja. Serdang: UPM.
Siddiqi, A. N. (1988). Perusahaan
Ekonomi Dalam Islam. Kula Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Siwar, C. (1988). Isu-Isu
Ekonomi . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment
terima kasih sudi baca (^-^)