Wednesday 11 December 2013

Teknik menghafaz Al-Quran

Antara teknik menghafaz al-Quran yang boleh kita praktikkan adalah:


1. Doa. Minta pada Allah agar dipermudahkan menghafal kalamNya.

2. Baca muka surat yang perlu dihafaz dengan lancar, tanpa sebarang kesalahan baris dan hukum tajwid. Ianya penting bagi membantu anda menghafal dengan baik. Pada pengalaman saya, sebanyak hampir 30% membantu dalam hafazan. Bila kita lancar dilidah, maka akan mudah untuk hafal.

3. Gunakan quran yang ada terjemahan. Selepas baca dengan lancar, anda digalakkan melihat terjemahan ayat yang anda hafal. Ianya membantu anda untuk memahami makna ayat dan ingat kesenimbungan ayat yang dihafal. 

4. Pecahkan 3 bahagian pada satu muka surat supaya ianya nampak lebih sikit dan mudah untuk dihafal. Gariskan menggunakan pensel dan pembaris. 

5. Kenalpasti kepala ayat bagi setiap ayat. Analisis perbezaan ayat pertama dan kedua seterusnya ketiga mengikut bahagian. Contohnya ayat pertama dan kedua sama kepala ayat, maka anda perlu melihat perbezaan perkataan dan ayat yang bersambung selepasnya. 

6. Fokus. Fokuskan minda dan hati pada Al-Quran. Kalau benar-benar fokus ,insya allah sekejap sahaja kita sudah boleh menghafal.

7. Tasmik dengan kawan sebelum hantar tasmik kepada guru. 

8. Semak bacaan  dengan kawan-kawan.

9. Tandakan kesalahan baris atau tajwid setelah disemak oleh kawan.

10. Yakin.


Ok, saya terangkan lebih jelas. Mula-mula lancarkan dan tahu terjemahan. Pada peringkat ini anda perlu fokus. Kalau saya, setelah bacaan lancar, tajwid diperkemaskan saya akan terus mulakan hafazan. Ok, hafaz ayat yang pertama sampai lancar dan pada masa yang sama tahu maksud ayat. Apabila sudah dapat hafaz ayat pertama barulah sambung kepada ayat kedua begitu juga seterusnya sampailah habis satu bahagian. Ingat ye kita dah pecahkan kepada tiga bahagian. So, buat ikut step, dan step . Bila dah betul- betul yakin , barulah mulakan sambung hafazan perenggan kedua dan ulang step daripada awal. Selain itu juga, fokus betul-betul bila menghafaz dengan kosongkan fikiran serta ingat terjemahan ayat yang dihafal. Jangan mudah putus asa ye, ulang hafazan selagi tak lancar dan sentiasa fokus. Insya allah dapat menguasai dengan baik. Saya berharap agar entry ini dapat membantu dalam memudahkan hafalan. Insya Allah. Terima kasih. 





No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca (^-^)

Ads Inside Post