BAB 1
PENGENALAN
1.1.PENDAHULUAN
Amalan
salam dalam kehidupun seharian amatlah rendah diamalkan oleh orang Islam di seluruh dunia, khususnya
negara kita sendiri, iaitu Malaysia. Sebenarnya jika kita telusuri bermula dari
amalan ataupun sunnah Rasullullah yang kecil inilah mampu membentuk satu ummah
yang kuat dari segi mental dan fizikal. Kebanyakan orang Islam sekarang banyak
menggunakan istilah-istilah lain bagi menggantikan kalimat salam yang
dianjurkan oleh Islam, sebagai contoh yang popular digunakan ialah perkataan hello,
hi. Dan keadaan bertambah malang apabila segelintir anak remaja masa kini
tidak lagi menggunakkan istilah-istilah yang baik apabila bertemu dengan rakan-rakan
mereka, seperti perkataan yang kurang sopan ataupun memanggil dengan gelaran yang
buruk.
Amalan
salam sebenarnya mempunyai keajaiban dan keunikan yang tersendiri. Ia
mampu mewujudkan perasaan kasih dan sayang dalam sesuatu hubungan. Sayang
merupakan tiang utama dalam pembentukan sesuatu hubungan yang baik antara
manusia. Salam dalam Islam bukan sahaja diukur dari luaran tetapi ia
merupakan ketulusan yang lahir dari rasa cinta, sayang, doa, harapan, sukacita,
motivasi, penghargaan, penghormatan dan merupakan simbol kepada ikatan hati
yang suci.
Penulis
merasakan amalan salam begitu penting adalah kerana salam
merupakan salah satu dari bentuk pemberian motivasi yang sangat bermakna dalam
hubungan kekeluargaan, persahabatan dan sebagainya.
Penulis
yakin dengan tersebar luasnya sunnah nabi Muhammad s.a.w. iaitu salam, maka akan terbinanya
masyarakat muslim yang saling mencintai kerana agama, dan seterusnya mewujudkan
negara Islam .
1.2.LATAR
BELAKANG MASALAH KAJIAN
Amalan salam merupakan salah satu dari
sunnah nabi Muhammad s.a.w, dan merupakan salah satu daripada komunikasi yang dianjurkan oleh Islam.
Persoalannya, sejauh manakah masyarakat umat Islam hari ini betul-betul
mengetahui dan memahami cara komunikasi dalam Islam serta mengamalkannya dalam
kehidupan seharian.
Kebanyakan
daripada masyarakat hari ini tidak
mempraktikkannya dalam kehidupan seharian, mereka lebih selesa menggunakan
istilah-istilah barat, seperti hi, hello. Sedangkan jika ditelusuri
kalimah salam itu sendiri membawa maksud sejahtera, mendoakan kebaikan
antara satu sama lain. Ramai yang lebih selesa dengan meniru budaya barat.
Salah satu faktor yang menyebabkan orang Islam lari dari mengamalkan sunnah
nabi Muhammad s.a.w itu sendiri adalah kerana semakin pesatnya teknologi,
semakin pesat juga perkembangan media massa. Pemesatan dunia elektronik memberi
impak yang amat besar dalam jiwa masyarakat Islam hari ini. Sebagai contohnya,
masyarakat didedahkan dengan cerita-cerita yang mengagungkan barat, masyarakat
yang mementingkan cara hidup sekular,
tidak mementingkan nilai-nilai agama Islam itu sendiri. Bahkan golongan-golongan
mereka inilah yang mengaibkan Islam, mempengaruhi pemikiran anak-anak muda hari
ini. Imam Syafie berkata bahawa jika ingin melihat Islam, maka lihatlah pemuda
pada hari ni. Ini menunjukkan pemuda merupakan asas kepada pembangunan negara
yang mengamalkan amal Islam sepenuhnya.
Ini
adalah realiti umat Islam pada hari ini yang mengambil budaya barat sebagai
cara hidup. Bahkan sepatutnya umat Islam mestilah menjadi contoh kepada
penganut lain.
Justeru berdasarkan kepada
keadaan ini, penulis berminat untuk mengkaji amalan salam dalam kalangan
pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tengku Ampuan Hajjah
Afzan Pahang (SMKA TAHAP). Sepertimana yang kita ketahui tidak semua orang
mempunyai latar belakang keluarga yang sama, termasuklah pelajar pelajar
tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tengku Ampuan Hajjah Afzan
Pahang (SMKA TAHAP). Tidak semua dari mereka berasal dari keluarga yang
mengamalkan Islam secara menyeluruh. Justeru, hal ini boleh mengetahui tahap
pemahaman pelajar tingkatan lima akan konsep sebenar amalan salam.
BAB 2
AMALAN SALAM
2.1. KEUTAMAAN SALAM
Ucapan salam merupakan ucapan yang dianjurkan
oleh Islam. Terdapat banyak hadis-hadis yang membahaskan mengenai keutamaan
memberi salam, yakni menyebarkannya. Sebagai orang Islam marilah kita
sama-sama mengamalkan amalan yang mulia
ini. Antara bukti-bukti yang menunjukkan amalan salam adalah amalan yang
penting, seperti mana yang telah
diriwayatkan daripada Abdullah bin Amir Al-Ash r.a :
عن
عبد الله بن عمرو رضى الله عنهما أن رجلا
سأل النبى صلى الله عليه وسلم ، أى
الإسلام خير؟ قال : تطعم الطعام ، وتقرأ
السلام على من عرفت ومن لم تعرف .
Maksudnya :“Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah
s.a.w . “Apakah amalan Islam yang lebih baik”? Baginda menjawab: “Kamu memberi
makan dan memberi salam kepada orang yang engkau kenal dan kepada yang tidak engkau kenal.”[5]
Selain itu juga diriwayatkan
daripada Al-Barra bin Azib :
عن البراء رضي الله عنه ، قال : أمرنا النبي صلى الله عليه و سلم بسبع ونهانا عن سبع
أمرنا باتباع الجنائز وعيادة المريض وإجابة الداعي ونصر المظلوم وإبرار القسم ورد
السلام وتشميت العاطس . ونهانا عن آنية الفضة وخاتم الذهب والحرير والديباج والقسي
والإستبرق.
Maksudnya : “Rasulullah
s.a.w memerintahkan kepada kami mengerjakan tujuh perkara dan melarang kami
mengerjakan tujuh perkara. Baginda memerintahkan kami menghantar jenazah, menziarahi orang yang
sakit, menghadiri undangan, menepati janji , membalas salam dan menjawab orang yang bersin (dengan mengatakan
yarhammukallah [semoga Allah mengasihimu]; sedangkan jawapan bagi orang yang
bersin adalah Alhamdulillah (segala puji bagi Allah). Dan melarang kami memakai
perkakas dari perak, cincin emas, sutera,
dibaj (kain sutera murni), qassi dan istibraq (dua jenis kain sutera )”[6]
2.2. HUKUM BERKAITAN SALAM
2.2.1. Hukum memberi salam[7]
Hukum
memulai salam adalah sunat kifayah. Jika yang memberi salam
terdiri daripada sekumpulan jemaah, maka cukuplah seorang sahaja yang memberi salam,
tetapi sekiranya semua memberi salam adalah lebih baik.
2.2.2. Hukum memulai salam sebelum
perbicaraan
Hukum memulai salam
sebelum perbicaraan adalah harus. Diriwayatkan di dalam Kitab Sahih Muslim
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda bahawa:
عن أبى
أيوب الأنصارى أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم ، قال : لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه
فوق ثلاث ليال يلتقيان فيعرض هذا ويعرض هذا وخيرهما الذى يبدأ بالسلام.
Maksudnya
: “Seorang muslim tidak boleh memutuskan hubungan dengan saudaranya sesama
muslim lebih dari tiga malam. Jika bertemu keduanya saling berpaling, dan yang
lebih baik daripada mereka adalah yang memulai salam.”[8]
Diriwayatkan melalui Abu
Umamah di dalam Sunan Abi Daud bahawa :
عن أبى أمامه قيل: يا رسول الله، الرجل
يلتقيان أيهما يبدأ بالسلام؟ ، قال: أولاهم باالله تعالى.
Maksudnya : Ditanyakan, “Wahai Rasulullah, ada dua orang lelaki yang
saling bertemu “Siapakah yang paling dahulu memulai salam diantara keduanya?”
Baginda s.a.w menjawab, “Orang yang paling utama dari keduanya menurut Allah S.W.T.”[9]
2.2.3. Memberi dan menjawab salam [10]
2.2.3.1. Memberi dan menjawab salam orang
fasik
Sekiranya lelaki muslim yang
tidak jelas kefasikkannya maka dibolehkan
memberi salam kepadanya dan menjawab salam daripadanya.
Disunatkan baginya memberi salam dan wajib menjawab salamnya.
2.2.3.2. Memberi dan menjawab salam lelaki dan
perempuan
Menurut Imam Abu Sa’d
Mutawalli[11],
sekiranya wanita memberi salam kepada lelaki dan wanita berkenaan adalah
isteri atau hambanya atau mahramnya,
maka kedudukannya adalah sama dengan seperti mana lelaki memberi salam
kepada lelaki lain. Maka kedua-dua belah pihak disunatkan memberi salam
dan diwajibkan menjawab salam.
Lelaki tidak boleh
mengucapkan salam kepada wanita
yang cantik kerana dikhuatiri
menimbulkan fitnah. Sekiranya lelaki memberi salam kepadanya, maka
perempuan tidak dibenarkan menjawabnya. Begitu juga perempuan tidak dibenarkan
memulakan salam kepada lelaki.
Jika wanita tersebut terpaksa memberi salam, maka dia tidak berhak
mendapat jawapan salam berkenaan. Hukum menjawabnya bagi lelaki adalah
makruh.
Jika wanita berkenaan
telah berumur dan tidak menimbulkan
fitnah, maka dia boleh mengucapkan salam dan lelaki harus menjawabnya.
Apabila wanita itu ramai dan seorang lelaki mengucapkan salam kepada mereka
atau lelaki yang ramai mengucapkan salam kepada seorang wanita, hal ini
dibolehkan sekiranya tidak menimbulkan fitnah.
Didalam Kitab
Musannaf diriwayatkan melalui Asma binti Yazid r.a yang menceritakan bahawa:
عن أسما بنت يزيد رضى الله عنهما ، قالت: مر علينا رسول
الله فى نسوة فسلم علينا.
Maksudnya : “Rasulullah s.a.w melintasi kami, pada saat itu kami berada
dalam kumpulan kaum wanita, lalu baginda mengucapkan salam kepada kami.”[12]
Hadis ini menyokong hujah
bahawa boleh seorang lelaki boleh
memberikan salam kepada sekelompok perempuan.
2.2.4. Orang yang tidak boleh diberi salam
dan dijawab salamnya
Antara orang yang tidak
boleh diberi salam dan dijawab salamnya adalah ahli bid’ah dan
orang yang melakukan dosa besar dan belum bertaubat kepada Allah s.w.t. Di
dalam Kitab Sahih Bukhari diceritakan mengenai kisah Kaab ibnu Malik yang tidak menyertai peperangan Tabuk.
Kaab menceritakan:
قال و نهي رسول الله عن كلمنا ، قال وكنت اتى
رسولله فـأسلم عليه، فأقول: حرك شفته برد السلام أم لا ؟ ...
Maksudnya :
“Rasulullah s.a.w telah melarang berbicara dengan kami. Kaab melanjutkan
kisahnya, “Aku datang kepada Rasulullah s.a.w lalu mengucapkan salam kepadanya,
aku katakan (kepada diriku sendiri) “Apakah baginda menggerakkan kedua bibirnya
menjawab salamku atau tidak? Hingga akhir hadis.”[13]
Selain itu juga kita
ditengah untuk memberi dan menjawab salam daripada orang yang minum arak
, Imam Bukhari menceritakan bahawa Abdullah Ibnu Amir pernah mengatakan :
وقال عبدالله بن عمرو: لا تسلم على شربة الخمر.
Maksudnya :
“Janganlah kamu memberi salam kepada orang yang gemar minum arak.”[14]
Sekiranya dalam keadaan
terpaksa, maka hukumnya harus memberi salam
kepada orang zalim kerana ditakuti akan menyebabkan membahayakan diri dan agamanya atau urusan dunia.
2.2.5. Memberi
dan menerima salam kafir zimmi
Jika orang kafir zimmi
mengucapkan salam kepada orang Islam, maka hendaklah dijawab dengan
lafaz wa’alaikum. Diriwayatkan dalam Kitab Sahih Muslim melalui Anas bin Malik r.a bahawa
Rasulullah bersabda:
عن
أنس رضى الله عنهما ان رسول الله قال، قال رسول الله :إذا سلم عليكم أهل الكتاب
فقولوا: وعليكم.
Maksudnya :
“Apabila ahli kitab mengucapkan salam kepada kamu, maka ucapkanlah
“Wa’alaikum.”[15]
Menurut Al-Qadhi Mawardi[16] berpendapat
dibolehkan memberi salam kepada
mereka )ahli kitab), dengan menggunakan kalimah
assalamu’alaika denagn syarat tidak dalam bentuk jamak.
Manakala Al-Mawardi[17] berpendapat mengatakan
bahawa dibenarkan menjawab salam
“wa’ alaikumussalaam”
tetapi tidak menggunakan lafaz ‘warahmatullaahi’.
Di dalam Kitab Sahih Muslim melalui Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda
:
عن أبى هريرة رضى الله عنه أن رسول الله قال: لاتبدأوا اليهود ولا النصارى
بالسلام فإذا لقيتم أحدهم فى طريق فاضطروه إلى اضيفه.
Maksudnya :“Janganlah kamu memulai salam kepada
orang-orang Yahudi, jangan pula kepada
orang-orang Nasrani. Apabila kamu bersua
dengan mereka seorang diri , maka desaklah dia ketempat yang paling sempit.”[18]
Di
dalam kitab Muwaththa’[19] karangan Imam Malik bahawa Imam Malik pernah
ditanya mengenai seseorang yang mengucapkan salam kepada orang Yahudi
atau Nasrani:
قال يحيى و سئل مالك عمن سلم على اليهودي أو النصراني هل يستقيله ذلك فقال
لا.
Maksudnya :, “Apakah ia harus mencabutnya kembali?”
Imam Malik menjawab, “Tidak”.
Abu
Sa’d[20]
mengatakan sekiranya seseorang ingin mengucapkan ucapan selamat kepada kafir
zimmi, hendaklah menggunakan lafaz seperti, “Semoga pagi harimu bahagia,” atau
“Semoga pagi harimu sihat” atau kalimah–kalimah yang seumpama dengannya.
2.2.6. Mengucapkan salam kepada jemaah yang
terdiri daripada orang Islam dan orang Kafir
Apabila seseorang melalui
satu kumpulan yang terdiri daripada muslim dan orang kafir, maka disunatkan
memberi salam kepada orang Islam.
Diriwayatkan dalam Kitab
Sahih Muslim melalui Usamah ibnu Zaid
r.a:
عن أسمة بن زيد رضى الله عنه : أن النبي رسول الله مر على مجلس فيه أخلاط
من المسلمين والمشركين عبدة الأوثان واليهود، فسلم عليهم النبى صلى الله عليه وسلم.
Maksudnya :“Nabi
s.a.w melintasi suatu majlis yang didalamnya terdapat campuran orang muslim dan
orang Musyrik para penyembah berhala
serta Yahudi, maka Nabi s.a.w mengucapkan salam kepada mereka.”[21]
2.2.7. Sunat mengulangi salam
Disunatkan mengulangi
salam apabila bertemu dengan orang lain.
Diriwayatkan dalam Kitab Sahih Muslim melalui Abu Hurairah r.a dalam
hadis mengenai orang yang tidak sah solatnya.
عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه و سلم دخل
المسجد، فدخل رجل فصلى. ثم جاء فسلم على رسول الله صلى الله عليه
وسلم فرد رسول الله صلى الله عليه وسلم السلام، قال ارجع فصل فإنك لم تصل فرجع
الرجل فصلى كما كان صلى. ثم جاء إلى النبي صلى الله عليه وسلم فسلم عليه فقال رسول
الله صلى الله عليه وسلم وعليك السلام ثم قال ارجع فصل فإنك لم تصل حتى فعل ذلك
ثلاث مرات.
Maksudnya :
“Bahawa lelaki itu telah datang, kemudian solat. Setelah itu dia datang
menghadap Rasulullah s.a.w, lalu mengucapkan salam kepada baginda, dan Rasul
s.a.w menjawab salamnya. Rasul s.a.w bersabda, kembalilah dan solatlah,
sesungguhnya engkau belum solat.” Lalu lelaki itu kembali dan melakukan solat.
Setelah itu dia datang dan mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w hingga hal tersebut dilakukan sebanyak
tiga kali.”[22]
2.2.8. Sunat mengulang-ngulang perkataan dan salam
Diriwayatkan di dalam Kitab
Sahih Bukhari melalui Anas r.a. dari nabi s.a.w:
عن أنس عن النبى صلى الله عليه
وسلم أنه كان إذا تكلم بكلمة أعادها ثلاثا
حتى تفهم عنه ، وإذا أتى على قوم ، فسلم عليهم سلم عليهم ثلاثا.
Maksudnya :
“Nabi s.a.w apabila mengucapkan suatu kata, baginda mengulanginya sebanyak tiga
kali hingga dapat difahami. Dan apabila mendatangi sesuatu kaum, maka beliau
mengucapkan salam penghormatan kepada mereka yang hal itu baginda lakukan
sebanyak tiga kali.”[23]
Berdasarkan
hadis di atas, Rasulullah akan mengulangi setiap perkataan yang baginda
sebutkan supaya difahami. Begitu juga dengan lafaz salam, baginda akan
mengulangi lafaz berkenaan sebanyak tiga kali.
2.2.9. Menjawab salam secara spontan
Di dalam kitab al-Azkar[24], Imam Abu Muhammad al-Qadhi Husain dan Imam
Abul Hasan al-Wahidi berkata: “Bahawa
menjawab salam mestilah dengan
segera. Sekiranya tidak dijawab dengan segera pelakunya berdosa.
2.2.10. Sunat berjabat tangan disertai muka yang berseri-seri
Disunatkan apabila berjabat
tangan dengan mempamerkan muka yang berseri-seri, mendoakan kebaikan, dan
memohon ampun.
Diriwayatkan
didalam Kitab Sahih Muslim melalui Abu Zar r.a. menceritakan bahawa :
عن أبي ذر رضى الله عنه قال ، قال لى رسول الله صلى الله
عليه وسلم : لا تحقرن من المعروف شيأ ، ولو أن تلقى أخاك بوجه طاليق.
Maksudnya :
Rasulullah s.a.w. telah bersabda kepadaku, “Janganlah engkau meremehkan perkara
kebajikan walaupun sedikit , sekalipun sekiranya anda bertemu dengan saudara
anda dengan muka yang berseri-seri.”[25]
2.2.11. Keadaan yang dimakruhkan memberi salam[26]
Antara keadaan –keadaan yang
dimakruhkan memberi salam adalah kepada orang yang sedang membuang air
kecil, sedang bersetubuh, mandi, orang yang sedang tidur, mengantuk,
mengejarkan solat, sedang melaungkan azan atau iqamah, maka semua hal-hal
berkenaan tidak berhak mendapat jawapan salam.
Selain itu juga keadaan yang boleh menyebabkan makruh memberi salam
adalah sekiranya seseorang memberi salam kepada orang yang sedang makan
dan suapannya berada dalam mulut (sedang mengunyah). Maka, si pemberi salam tidak berhak mendapat jawapan salam.
Namun sekiranya, salam yang diberi itu kepada orang yang sedang makan,
sedangkan makanan tidak berada dalam mulut, maka salam tersebut wajib
dijawab.
Begitu
juga dalam jual beli, wajib menjawab salam
yang diberikan. Manakala makruh sekiranya memberi salam
kepada khatib yang sedang memberi khutbah Jumaat kerana jemaah
mestilah mendengar dengan senyap. Bagaimana sekiranya terdapat orang yang
memberi salam ketika khutbah? Terdapat perselisihan pendapat mengenai
keperluan untuk menjawab salam. Ada yang berkata tidak wajib jawab atas
sebab kecuaian. Pendapat yang kedua adalah sekiranya kita menganggap mendengar
khutbah adalah perkara wajib, maka salamnya tidak perlu dijawab.
Manakala ada yang mengatakan bahawa, jika kita menganggap mendengar khutbah
adalah perkara sunat, maka salah seorang dari hadirin hendaklah menjawab
salam berkenaan, tetapi tidak boleh lebih dari satu orang yang menjawab
dengan atas alasan apa pun. Imam Syafie[27] berpendapat bahawa tidak menyukai sekiranya seseorang
membicarakan perkara yang tidak penting ketika khutbah sedang dijalankan.
Bagaimana
pula dengan perihal memberi salam kepada orang yang sedang membaca Al-Quran.
Menurut Imam Abul Hassan al-Wahidi [28] mengatakan adalah yang
lebih utama tidak memberikan salam kepada orang yang sedang sibuk
membaca Al-Quran. Jika terdapat orang yang memberi salam kepada orang
yang sedang membaca Al-Quran , maka cukup bagi orang yang membaca Al-Quran
menjawab dengan isyarat. Jika ia menjawab salam berkenaan dengan lafaz,
maka harus baginya memulai bacaan dengan isti’azah, kemudian menyambung bacaan
berkenaan. Manakala menurut pendapat yang lebih kuat bahawa seseorang boleh
mengucapkan salam dan wajib menjawab dengan lafaz.
Manakala,
sekiranya seseorang menjawab salam ketika solat, maka batallah solatnya.
Namun sekiranya dia tidak mengetahui akan pengharamannya, maka tidak terbatal
solatnya. Menurut pendapat yang paling sahih, iaitu bahawa sekiranya ia
mengucapkan “alaihissalaam”
dengan lafaz ghaibah (sembunyi) solatnya tidak batal kerana bukan
khitbah. Maka disunatkan menjawab dengan isyarat ketika berada dalam solat
tetapi tidak boleh dengan lafaz. Sekiranya dia ingin menjawab dengan lafaz,
maka jawablah setelah selesai solat.
Bagi orang sedang azan pula, makruh baginya
untuk menjawab salam kerana hal ini akan boleh merosakkan azannya .
2.2.12. Hukum menjawab salam
Apabila salam diberikan kepada seorang sahaja , maka si penerima
wajib untuk menjawab salam.
Manakala
apabila seseorang memberi salam
kepada kelompok yang ramai, maka
menjawab salam adalah fardu kifayah keatas mereka. Dengan kata lain
bahawa, sekiranya salah seorang dari
mereka telah menjawab, maka gugurlah dosa
bagi yang lainnya. Sekiranya, semua dari mereka tidak mahu menjawab salam,
maka semua dari mereka berdosa. Manakala, sekiranya semua dari mereka menjawab salam,
maka itu lebih baik.
Diriwayatkan
dalam Kitab Sunan Abu Daud daripada Ali
k.r.w , bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda bahawa:
عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله
عليه وسلم ، يجرئ عن الجمعاعة إذا مروا أن يسلم أحدهم ويجزئ عن الجلوس أن يرد
احدهم.
Maksudnya :“Memadai sebagai ganti dari Jemaah, apabila
lalu seseorang dari mereka mengucapkan salam, dan memadai sebagai ganti dari
orang-orang yang duduk bila seseorang dari mereka menjawab salam.”[29]
2.3. ADAB DAN TATACARA SALAM
2.3.1. Adab memanggil orang dibalik tirai atau
dinding
Menurut Imam Abu Sa’d
al-Mutawalli dalam kitab al-Azkar[30],
“Apabila seseorang memanggil dari balik tirai atau dinding, hendaklah dia
mengucapkan, “Semoga keselamatan keatas engkau, wahai si Fulan.” (menjawab
salam yang diberikan). Begitu juga dengan keadaan dimana seseorang menulis
sepucuk surat yang dalamnya disebutkan, “Semoga keselamatan keatas engkau , wahai si Fulan.” Sekiranya si penerima menerima surat
berkenaan, maka si penerima wajib menjawabnya. Pendapat ini juga disokong oleh
al-Wahidi, yakni wajib menjawab salam bagi orang yang menerima surat
berkenaan.
Diriwayatkan
dalam Kitab Sahih Bukhari melalui Aisyah r.a bahawa:
عن عائشة رضى
الله عنها أن النبى صلى الله عليه وسلم قال لها: يا عائشة ، هذا جبريل يقرأ عليك
السلام . فقالت: وعليه السلام ورحمة الله
وبركاته ، ترى ما لا أرى . تريد النبى صلى
الله عليه وسلم .
Maksudnya :
“Wahai Aisyah! Ini adalah Jibril menyampaikan
salam buat kamu.” Aisyah r.a berkata, “Salamku pula untuknya , dan
semoga Allah melimpahkan rahmat Allah
kasih dan anugerahNya padanya”. Kemudian
Aisyah melihat kearah nabi s.a.w dan berkata , “ Engkau melihat apa yang tidak
dapat kulihat. ”[31]
2.3.2. Cara memberi salam kepada orang
musyrik yang ditulis dalam surat
Apabila seseorang menulis surat kepada orang kafir musyrik.
Dalam Kitab Sahih Muslim melalui hadis Abu Sufian r.a mengenai kisah Hercules,
bahawa Rasulullah telah menghantar surat kepada beliau .
أبي سفين رضى الله عنه في قصة هرقل : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كتب
: من محمد عبد الله ورسوله ، إلى هرقل
عظيم الروم ، سلام على من اتبع الهدى.
Maksudnya :
“Dari Muhammad, hamba dan Rasul Allah;
kepada Hercules, pembesar Romawi, semoga keselamatan terlimpah kepada orang
yang mengikuti petunjuk.”[32]
2.3.3. Meninggikan ucapan salam[33]
Hendaklah seseorang yang
memberi salam meninggikan suara ketika memberi salam agar dapat
didengari oleh orang yang diberi salam.
Jika salam yang diberikan itu tidak dapat didengari oleh orang yang
mendengar salam, maka salam berkenaan tidak wajib dijawab.
Sekiranya orang yang memberi salam itu meragui akan dengarnya salam
kepada pendengar, si pemberi salam
disunatkan mengeraskan suara salam tersebut agar dapat didengari oleh
pendengar.
Jika
seseorang memberi salam di satu tempat yang terdiri daripada orang yang
sedang berjaga dan terdapat juga orang yang sedang tidur, maka menurut tuntutan
sunnah hendaklah merendahkan suara dan
hanya didengari oleh orang yang berjaga, dan tidak pula membangunkan orang yang
sedang tidur.
Dalam Kitab Sahih Muslim melalui hadis
al-Miqdad disebutkan:
قال: كنا نرفع للنبى
نصيبه من اللبن، من فسلم تسلما لا يوقظ نائما الليقظان: وجعل لا يجئنى النوم وإما
صاحب فناما فجاء النبى فسلم كما كان يسلم.
Maksudnya :“Kami biasa mengasingkan laban yang
khusus bagi Nabi Muhammad s.a.w datang
di malam hari, lalu mengucapkan salam dengan ucapan yang tidak membangunkan
orang yang tidur, tetapi dapat didengar oleh yang berjaga. “Pada suatu malam
aku tidak dapat tidur, sedangkan kedua temanku tidur nyenyak, maka datanglah
Nabi s.a.w, lalu ;mengucapkan salam biasanya (dengan suara yang tidak keras).”[34]
2.3.4. Ucapan
ketika menziarahi kafir zimmi
Sesetengah ulama
berselisihan pendapat mengenainya, ada yang berpendapat sunnat, dan sesetengah
menengahnya.
As-Syasyi[35]
berpendapat, dibenarkan untuk melawat orang kafir, tetapi perlu dilihat kepada
jenis perhubungan seperti jiran atau kerabat.
Diriwayatkan di dalam Kitab Sahih Bukhari melalui Anas r.a yang
menceritakan:
عن أنس رضى الله
عنه ، قال كان غلام يهودى يخدم النبى صلى
الله عليه وسلم فمرض ، فأتاه النبى صلى
الله عليه وسلم يعوده ، فقعد عند رأسه
فقال له أسلم . فنظر إلى أبيه وهو عنده فقال له أطع أبا
القاسم صلى الله عليه وسلم. فأسلم ، فخرج النبى
صلى الله عليه وسلم وهو يقول الحمد
لله الذى أنقذه من النار .
Maksudnya :
“Pernah ada seorang anak Yahudi menjadi pelayan Nabi s.a.w, lalu dia sakit,
maka Nabi s.a.w datang menziarahinya. Lalu baginda duduk dekat dengan anak itu
dan bersabda kepadanya, “Masuklah Islam!” Anaknya memandang kepada ayahnya yang
berada disisinya, lalu ayahnya mengatakan, “Turutilah Abul Qasim (Nabi s.a.w).” Akhirnnya anak itu
masuk Islam, lalu Nabi s.a.w. keluar darinya sambil bersabda, “Segala puji bagi
Allah yang telah menyelamatkannya dari neraka.”[36]
2.4. BENTUK-BENTUK SALAM
2.4.1. Bentuk lafaz salam
Bentuk lafaz yang paling
afdhal adalah :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Bentuk
lafaz yang digunakan adalah dengan menggunakan dhamir jamak (kata ganti) kum
(orang kedua jamak), sekalipun lafaz ini diberikan kepada seorang sahaja. Manakala,
orang yang diberi salam, menjawabnya dengan lafaz:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Dimulai dengan huruf ‘athaf
(kata hubung) “wa” yang ertinya “dan”.
ورحمة الله وبركاته
Diriwayatkan dalam Kitab
Imam Abu Daud melalui Imran Ibnu Hushain
r.a diceritakan bahawa:
عن عمران بن
حصين قال جاء رجل إلى النبى الله فقال: السلام عليكم, فرد عليه ثم جلس, فقال
النبى: عشر ثم جاء آخر فقال:السلام عليكم ورحمة الله,فرد عليه ثم جلس فقال:عشرين
ثم جاء آخرفقال: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فرد عليه فجلس فقال ثلاثون.
Maksudnya :
“Seorang lelaki datang kepada Nabi Muhammad s.a.w, lalu mengucapkan “Assalamu
alaikum.’’ Maka Nabi s.a.w menjawab salamnya lalu lelaki itu duduk. Maka Nabi
s.a.w bersabda, “Sepuluh (pahala)” Kemudian datang lelaki lain, lalu ia
mengucapkan “Assalamu alaikumwarahmatullahi” kemudian Nabi s.a.w menjawab
salamnya, lalu lelaki itu duduk maka beliau
bersabda, “Dua puluh (pahala).” Kemudian datang lelaki lainnya lalu ia
mengucapkan “Assalamu alaikumwarahmatullahi wabarakatuh.” lalu Nabi s.a.w
menjawab salamnya,lalu lelaki itu duduk, maka beliau bersabda, “Tiga puluh (pahala).”[37]
2.4.2. Mengirim salam
kepada orang yang tidak dijumpai[38]
Hukum mengirim salam
kepada orang yang tidak dijumpai adalah sunat. Apabila seseorang disuruh memberi salam kepada
seseorang, lalu pesuruh mengucapkan, “Si fulan mengirimkan salamnya
kepada buatmu,” maka si penerima wajib menjawabnya seperti mana telah
dijelaskan sebelumnya. Disunatkan juga menjawab kepada orang yang disuruh untuk
menyampaikannya dan orang yang mengirimkannya dengan ucapan, “Dan semoga
keselamatan keatas kamu dan dia.
2.4.3 Memberi salam
kepada orang pekak[39]
Menurut al-Mutawalli,
sekiranya ingin memberi salam kepada orang yang pekak, mestilah disertai
dengan isyarat tangan agar dapat difahami.
Namun,
sekiranya memberi salam dengan tidak digabungkan dengan isyarat tangan,
maka dia tidak berhak mendapat jawapan kerana orang yang pekak tidak dapat
mendengar salam berkenaan.
Demikian
pula, sekiranya seseorang menerima salam daripada seorang yang pekak,
maka hendaklah dia menjawab salam dengan lisan dan disertai dengan
isyarat tangan agar difahami oleh orang pekak.
2.4.4. Memberi salam kepada orang bisu[40]
Sekiranya seseorang memberi salam
kepada orang bisu, maka si bisu mengisyaratkan tangan sebagai tanda menjawab
salam, maka gugurlah kewajipan menjawab salam secara lisan kepada si
bisu, kerana isyarat itu menggantikan ungkapan
lisan.
Manakala,
sekiranya seseorang menerima salam dari orang yang bisu maka hendaklah
ia menjawab dengan lisan dan disertakan dengan isyarat tangan agar dapat difahami
oleh orang bisu berkenaan.
2.5. PERMASALAHAN MENGENAI SALAM
2.5.1. Memberi dan menerima salam anak kecil
Menurut al –Mutawalli[41],
bahawa tidak wajib menjawab salam daripada budak kecil kerana budak kecil bukanlah daripada kalangan yang
berkewajipan untuk menjawab. Namun, berdasarkan etika, anak kecil perlu
menjawab salam berkenaan.
Al-Mutawwali
mengeluarkan dua pendapat bagi menjawab persolan diatas berdasarkan keislaman
budak berkenaan. Pendapat yang pertama, jika budak kecil itu telah sah Islamnya
maka wajib dijawab seperti orang yang sudah baligh.
Pendapat
yang kedua, sekiranya tidak sah
Islamnya, maka budak kecil berkenaan tidak wajib menjawabnya, iaitu hukumnya
hanyalah sunat.
Menurut
Imam Nawawi[42],
yakni pendapat yang paling sahih adalah wajib dijawab. Ini berdasarkan firman
Allah :[43]
#sÎ)ur LäêÍhãm 7p¨ÅstFÎ/ (#qyssù z`|¡ômr'Î/ !$pk÷]ÏB ÷rr& !$ydrâ 3 … ÇÑÏÈ
Terjemahan: “Dan
apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti
memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik
daripadanya ,atau balaslah dia ( dengan cara yang sama)”[44]
2.5.2. Etika memberi salam
Diriwayatkan melalui Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa
Rasulullah s.a.w bersabda bahawa:
أنه سمع أبا
هريرة يقول قال رسول الله صلى الله عليه
وسلم يسلم الراكب على الماشى ، والماشى
على القاعد ، والقليل على الكثير .
Maksudnya : “Orang yang berkenderaan mengucapkan salam
kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan kaki mengucapkan salam kepada orang yang duduk,
orang yang sedikit jumlahnya mengucapkan salam kepada orang yang banyak
jumlahnya.”[45]
Diriwayatkan juga oleh Imam
Bukhari.
عن أبى هريرة
قال قال رسول الله صلى الله عليه
وسلم يسلم الصغير على الكبير ، والمار على
القاعد ، والقليل على الكثير .
Maksudnya : “Orang yang muda mengucapkan salam kepada
orang yang tua, orang yang berjalan mengucapkan salam kepada orang yang duduk,
dan orang yang sedikit bilangannya mengucapkan salam kepada orang yang ramai
jumlahnya”[46]
Al
- Mutawwali[47]
berpendapat bahawa sekiranya mengkhususkan salam kepada orang-orang yang
tertentu, hukumnya adalah makruh. Sedangkan anjuran salam adalah salah
satu daripada untuk mengeratkan kasih sayang.
2.5.3. Memulakan lafaz salam dengan wa’alaikummussalam
Menurut Imam al-Mutawwali[48], sekiranya ucapan salam
dimulakan dengan lafaz “wa’alaikummussalaam,” maka ucapan tersebut tidak
berhak dijawab kerana ucapan tersebut bukan merupakan salam.
Pendapat yang kedua daripada Imam Abul Hassan
al-Wahidi[49]
berpendapat sekiranya seseorang memulakan lafaz salam dengan kalimah “wa’alaikummussalam” atau “waalaika” maka, lafaz berkenaan dianggap lafaz salam,
maka wajib dijawab salam berkenaan.
Pendapat yang kedua ini telah disokong oleh Imam
Haramain bahawa lafaz “waalaikummussalam” merupakan lafaz salam,
iaitu wajib dijawab kerana merupakan lafaz salam.
2.5.4. Memulakan
lafaz salam dengan ’alaikummussalam
أتيت النبي
صلى الله عليه و سلم فقلت عليك السلام يا رسول الله قال " لا
تقل عليك السلام فإن عليك السلام تحية الموتى " .
Maksudnya : “Aku telah datang kepada Rasulullah s.a.w , lalu aku berkata
’alaikummussalam, wahai Rasulullah.” Baginda menjawab, “Janganlah engkau
katakan alaikumussalam, kerana
sesungguhnya alaikumussalam itu adalah salam penghormatan bagi orang mati.”[50]
Berdasarkan hadis diatas, adalah dilarang untuk
memberi salam dengan lafaz alaikumsalam.
[5]
Muhammad
Ismail bin Ibrahim bin Mughirah al -Bukhari
(2004), Ringkasan Sahih
al-Bukhari, cet. 1, Selangor: Percetakan Zafar, Kitab Tentang Permohonan
Izin , Bab Mengucapkan Salam Kepada Orang
Yang Kita Kenal Mahupun yang
Tidak Kenal, no
hadith 2059.
[7] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997) , Al-Azkar,
cet. 1, Darul Tauzig wa Nasyrul Islamiyah, Bab Hukmu Salam, hal. 230.
[8] Imam
Abi Husain Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (2005), Ringkasan Sahih Muslim, Jakarta: Gema
Insani, Bab Yang Lebih Baik di Antara Keduanya Adalah Mendahului Mengucapkan
Salam, hadith 1801.
[9] Abu Daud Sulaiman
bin As’as (1997), Sunan Abi Daud , Jil. 5, Beirut, Lubnan: Dar Ibnu
Hazim, Kitab Adab, Bab Fi Fadhli Man Bada’a Salam, no hadith 5197.
[10] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997),
Al-Azkar, cet. 1, Darul Tauzig wa
Nasyrul Islamiyah, Bab Man Yuslim Alaihi
Wa Man La Yuslim Alaihi Wa Man Yurad Wa Man La Yurad, hal. 236.
[12]
Ibnu Abi
Syaibah Abdullah bin Muhammad (1994), Musannaf
, Jil. 6, Beirut, Lubnan: Dar al- Fikr, Kitab Adab, Bab Fi Salam Ala’ Nisa’, no hadith 25780.
[13]
Muhammad
Ismail bin Ibrahim bin Mughirah al –Bukhari (2004), Ringkasan Sahih al-Bukhari, Selangor: Percetakan
Zafar, Kitab al-Maghazi , Kisah Ka’ab
bin Malik, no
hadith 1699.
[14] Imam Badruddin Abi
Muhammad Mahmud bin Ahmad Aini (1997), Ummdatul Qari, cet. 1, J. 14,
Beirut, Lubnan: Darul Fikr, Kitab Ista’zan, Bab Man Lam Yusallim Ala Mani’ Tarafa Zanba Wa Lam
Yurad Salam hatta Tatabayyana Taubatuh, hal. 370.
[15] Imam
Abi Husain Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Sahih Muslim, J. 4,
Beirut, Lubnan: Muassasah Izudin, Kitab Salam, Bab An-Nahi Kaifa An Ibtida’
Ahlu Kitab Bi Salam Wa Kaifa Yuraddu Alaihim, no
hadith 2163.
[16] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi
(1997), Al-Azkar, cet. 1, Darul Tauzig wa
Nasyrul Islamiyah, Bab Man Yuslim Alaihi Wa Man La Yuslim Alaihi Wa Man Yurad
Wa Man La Yurad, hal. 237.
[18] Imam
Abi Husain Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Sahih Muslim, J. 4, Beirut, Lubnan: Muassasah Izudin, Kitab Salam,
Bab An-Nahi Kaifa An Ibtida’ Ahlu Kitab Bi Salam Wa
Kaifa Yuraddu Alaihim, no hadith 2167.
[19] Imam Malik bin Anas
(2004), Muwaththa’, J. 8, Muassasah
Zaid bin Sultan al-Nahyan, Kitab
Jami’, Bab Ma Ja a fi Salam ala’ Yahudi wa Nasrani.
[20] Imam
Abi Zakaria Yahya bin Syaraf an-Nawawi
ad-Dimaysqi (1997), Al-Azkar, cet. 1, Darul Tauzig Wa
Nasyrul Islamiyah, Bab Man Yuslim Alaihi Wa Man La Yuslim Alaihi Wa Man Yurad
Wa Man La Yurad, hal. 237.
[21] Imam Abi Husain
Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Sahih Muslim, J. 4,
Beirut, Lubnan: Muassasah Izudin, Kitab Jihad Wa Sir, Bab Fi Duai’ Annabi
Sallahi Alaihi Wassalm Wasabrahu Ala Azi Munafiqin, no hadith 1798.
[22] Ibid. , J.1 , Kitab Solat, Bab Wujub Qiraah
Fatihah Fi Kulli Rakaat Wa Innahu Iza Lam Yuhsin Fatihah, no hadith 397.
[23] Muhammad
Ismail bin Ibrahim bin Mughirah al –Bukhari
(2004), Ringkasan
Sahih al-Bukhari, cet.1, Selangor: Percetakan Zafar, Kitab Tentang Ilmu
, Bab Mengulangi Perbicaraan Hingga Tiga Kali Supaya Orang Yang Mendengarnya
Mengerti , no
hadith 82.
[24] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997) ,
Al-Azkar, Darul Tauzig wa Nasyrul Islamiyah, Bab Kaifiyatul Salam,
hal. 230.
[25] Imam
Abi Husain Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Sahih Muslim, J. 5, Beirut, Lubnan: Muassasah Izudin, Kitab Bar Wa
Silah Wa Adab, Bab Istahab Thalaqahu Wajhu I’nda Liqa’,
no hadith 2626.
[26] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi
(1997),
op.cit. ,
Bab Ahwal Allati Yastahib Fiha Salam Wallati Yakrahu Fiha Wallati Yubah, hal. 234.
[27] Muhammad
bin Idris as-Syafie (2007), Mukhtasar Kitab al-Umm fi
al-Fiqh as-Syafie, Johor Bahru: Perniagaan Jahabersa, Kitab Solat, hal. 204.
[29] Abu
Daud Sulaiman bin As’as (1997), Sunan Abu Daud , Jil. 5, Beirut, Lubnan:
Dar Ibnu Hazim, Kitab Adab, Bab Ma Ja Fi
Raddi Wahid Ani Jamaah, no hadith 5201.
[30] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997) ,
Op.cit., Bab Hukmu Salam , hal.
231.
[31] Muhammad
Ismail bin Ibrahim bin Mughirah al –Bukhari
(2004), Ringkasan
Sahih al-Bukhari, Selangor: Percetakan Zafar, Kitab Tentang Awal
Penciptaan , Bab Zikir Para Malaikat, no hadith 1361.
[32] Imam Abi Husain
Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Sahih
Muslim,
J. 4,
Beirut, Lubnan: Muassasah Izudin, Kitab Jihad, Bab Kataba An-Nabi Sallahu
Alaihi Wasalam Ila Herkal Yau’du Ila Islam, no hadith 1773.
[33] Imam
Abi Zakaria Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997), Al-Azkar,
Darul Tauzig wa nasyrul islamiyah, Bab Kaifiyatul Salam, hal. 229.
[34] Imam
Abi Husain Muslim bin Hajjah Qusyairi Naisaburi (1987), Op.cit., J.4, Kitab Asyrabat, Bab Ikram Adduyuf, hadith 2055.
[35] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi
(1997), op.cit., Bab Man Yuslim
Alaihi Wa Man La Yuslim Alaihi Wa Man Yurad Wa Man La Yurad, hal. 238.
[36] Al-Imam Al-Hafiz
Ahmad bin Ali bin Hajar Al-Asqolani (1997), Fathul Bari, J. 3, cet.2 , Beirut, Lubnan : Dar al-Kutub al
–Ilmiyah, Kitab Janaiz, Bab Iza Aslama
Sobi Famata Hal Yusolli Alaih, Hadith 1635.
[37] Abu
Daud Sulaiman bin As’as (1997), Sunan Abu Daud , Jil. 5, Beirut, Lubnan:
Dar Ibnu Hazim, Kitab Adab, Bab Kaifa Salam, no hadith 5195.
[38] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997), Al-Azkar, Darul Tauzig wa
Nasyrul Islamiyah, Bab Kaifiyatul Salam, hal. 230.
[42] Ibid.
J. 14, Beirut, Lubnan: Darul Fikr, Kitab
isti’zan, Bab Taslim Rakib Ala Masyi, hadith 6232.
[47] Imam Abi Zakaria
Yahya bin Syaraf an-Nawawi ad-Dimaysqi (1997), Al-Azkar, Darul Tauzig wa
Nasyrul Islamiyah, Bab Kaifiyatul Salam, hal. 230.
[48] Ibid.
[50] Abu
Daud Sulaiman bin As’as (1997), Sunan Abu Daud , Jil. 5, Beirut, Lubnan:
Dar Ibnu Hazim,Kitab Adab, Bab Karahiyati Aiyyakula Alakumsalam, Hadith 5211.
No comments:
Post a Comment
terima kasih sudi baca (^-^)