Wednesday 1 February 2012

Uniknya hati manusia


Alhamdulillah , sedikit perkongsian bersama, saya tertarik ingin berkongsi rasa hati...hehe.

X, maksud saya bukan nak bercerita mengenai persoalan hati saya. 
Unik tak, Allah ciptakan hati dan wujudkan perasaan, sedangkan hati merupakan satu organ dalam tubuh badan manusia.

Maklumat yang kita dapat akan di hantar ke otak , kemudian diberi arahan kepada anggota untuk menggerakannya. Bagaimana pula dengan hati ???


situasi  : hati aku kata ...
           aku rasa kan....
           hati aku kuat mengatakan....

kita tidak mengakui ianya datang dari otak ,iaitu apa yang kita pikirkan, sedangkan otaklah tempat proses data.

sekadar perkongsian bersama, apa yang tercetus , seandainya perkara ini salah , bukan fakta yang salah, ini adalah sekadar apa saya yang nukilkan...=)

sabda nabi s.a.w yang bermaksud:Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baik lah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah HATI.”(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)






Jagalah hati. Ramai orang yang kita perlu jaga hati- hati mereka , yang penting jaga hati sendiri . Maksudnya disini jaga hati sendiri , bukannya pentingkan diri, tapi sentiasa menyedari akan hidup bertuhan. Patuhi arahan  dan hindari larangan. Hati manusia perlu jaga juga ,paling susah nak jaga kerana siapa tahu apa yang orang lain rasa. <3


3 comments:

  1. wslm, yup, unik sgt dan kita sbgai khalifah yg mmpyai hati yang baik hrgailah ia jgalh ke arh kebaikkn dgn aml & takwa, jgn droskkn dgn mdgr bsikkn syaitn durjna, hati bila telah trcmar mka kmbliknlah dgn zkr & doa... =)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca (^-^)

Ads Inside Post